Homologe recombinatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 33

Homologe recombinatie

Hallo,

Ik ben een stukje aan het bestuderen dat gaat over dna transformatie: het binnenbrengen van vreemd dna in een bacteriecel.

Nu staat er bij mijn uitleg dat het vreemde stukje, enkelstrengig dna, in het dna van de cel gebracht wordt door dat het gaat zitten op een homologe region van het acceptor dna.

Maar hoe kan nu een stukje enkelstrengig dna (het vreemde dna) op een homoloog stuk gaan zitten van de bacteriecel aangezien dit toch nog dubbelstrengig is?

Berichten: 740

Re: Homologe recombinatie

Lees even dit stukje op wikipedia over homologe recombinatie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_recombination

Zoals je al zegt, normaal gesproken is het DNA dubbelstrengs, echter als er een homologe DNA streng in de buurt komt van een DNA streng, dan kunnen deze twee strengen ook "base-pairen". Dit fenomeen zie je vaak binnen de meiose. Daarnaast wordt deze tool oook gebruikt bij het maken van transgene en knock-out muizen.

Of dit werkt bij bacteriën weet ik niet, dat heb ik nooit eerder ergens gelezen, normaal gesproken maak je bacteriën transgeen door er plasmiden in te transformeren. Deze blijven echter wel extra-chromosomaal.

Berichten: 33

Re: Homologe recombinatie

Hallo,

Met extra-chromosomaal bedoel je dus dat het dna dat je in de bacterie brengt niet in het chromosoom van de bacterie komt?

Het blijft als een plasmide in die bacteriecel zitten dan?

En bedoel je dat ze "baise-paren" tijdens de meiose dan? Of is meiose ook een voorbeeld waarbij er homologe recombinatie plaatsvindt?

(dus dat er geen meiose moet zijn om het enkelstrengig dna op het dubbelstrengig te krijgen)

Berichten: 11

Re: Homologe recombinatie

Lees dit stuk eerst even over meiose

Berichten: 33

Re: Homologe recombinatie

Nuja, ik weet wat meiose is, maar ik vraag me af of dat enkelstrengig stukje dna enkel via meiose in het chromoom dan terecht komt ofdat er nog een andere manier is.

Reageer