Stearine overmaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Stearine overmaat

Beste internauten,

Ik ben bezig met een stage in Gabon in een olie- en zeepfabriek en wordt geacht alle mogelijke toepassingen uit te zoeken van het teveel aan stearine dat hier geproduceerd wordt.

Na wat zoekwerk vondt ik: zeepproductie (doen ze hier), margarine, kaarsen, bakkerij (voor koekjes). Iemand nog ideeen om mij op weg te helpen?

Berichten: 133

Re: Stearine overmaat

Ik zou eens nagaan of je er biodiesel van kan maken

Berichten: 8

Re: Stearine overmaat

Ok, ik heb hier trouwens ook een overmaat aan een mengel van korte keten vetzuren afkomstig van palmolie (C16's en C18's).

Berichten: 133

Re: Stearine overmaat

Van palmolie kan je heel goed biodiesel maken, dit wordt al gedaan bij Ecoson in Son (Noord-Brabant).

Misschien kan je ook kijken of er andere brandstoffen van gemaakt kunnen worden

Berichten: 133

Re: Stearine overmaat

als je wikipedia afstruint opzoek naar meer informatie wordt er gezegd dat:
Stearine is een mengsel van de verzadigde vetzuren stearinezuur en palmitinezuur
Bron

Vetzuren kunnen gebruikt worden voor kaarsen, cosmetica, verven, drukinkten, smeermiddelen en schoonmaakmiddelen.

Stearinezuur kan gebruikt worden voor kaarsen, zeep en cosmetica

Palmitinezuur kan gebruikt worden om cholesterol te verhogen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Stearine overmaat

het zijn basisstoffen voor de oleochemie, naast de genoemde toepassingen zijn het grondstoffen voor diverse andere reinigingsmiddelen, smeermiddelen en cosmetica, zoals surfactants, vetesters, hechtmiddelen etc.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 8

Re: Stearine overmaat

Enig idee hoe zuiver mijn stearine moet zijn voor de diverse producten? Er zit nog vrij veel oleine in, wat het een ranzige textuur geeft...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Stearine overmaat

Dat hangt van het eindproduct af. Voor bijvoorbeeld biodiesel zal het niet uitmaken of er oleine of andere vetzuren in zitten. Voor kaarsen mag er niet te veel in zitten en voor cosmetica, farmaca en voedselbereiding gelden er nog strengere eisen.

Voor andere oleochemische verwerking geldt hetzelfde, het ene proces heeft een zuiverder zuur nodig dan het andere.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer