zwaartekracht (algemene relativiteit)
Geplaatst op 05 december 2005 - 22:30
Deze wordt verklaard door de ruimtetijd te krommen. Door deze kromming is heel makkelijk te zien waarom bijv. de aarde om de zon draait.
Maar hoe zit het dan precies met de zwaartekracht hier op aarde, ik kan mij niet makkelijk visualiseren waarom ik door de ruimtetijd kromming op de aarde blijf staan en niet de lucht in fladder!?
Geplaatst op 05 december 2005 - 23:27
En wegfladderen zal ik niet zomaar doen, daarvoor moet ik tegen de helling van die beker op kruipen.

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
Geplaatst op 05 december 2005 - 23:55
hier een plaatje die niet overéén stemt met het verhaal van jan, maari k ben echt geen kenner.
en weet ook niet of dit nou een leuk trukje is ter verduidelijking of dat het ook echt zo werkt

Geplaatst op 06 december 2005 - 00:18

In dit geval hebben ze volgens mij de zon niet in de bodem getekend, omdat het vlak waarin zowel aarde als ster zich bevinden niet hetzelfde vlak kan zijn als dat waarin ook de zon ligt, omdat we dan de ster helemaal niet meer zouden kunnen zien.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
Geplaatst op 06 december 2005 - 10:04
In de algemene relativiteits theorie wordt een omschrijving gegeven van de zwaartekracht.
Deze wordt verklaard door de ruimtetijd te krommen. Door deze kromming is heel makkelijk te zien waarom bijv. de aarde om de zon draait.
Maar hoe zit het dan precies met de zwaartekracht hier op aarde, ik kan mij niet makkelijk visualiseren waarom ik door de ruimtetijd kromming op de aarde blijf staan en niet de lucht in fladder!?
Beste Sander.
De algemene rel.theorie zegt, dat zwaartekracht niet een kracht is. Ze is de manifestatie van gekromde ruimte en tijd. Het idee is, dat elk deeltje het kortste pad kiest in die ruimtetijd. Dat kortste pad kun je berekenen via de zogenaamde geodetische vergelijking. Daarbij moet gezegd worden dat er dan wordt aangenomen dat er geen krachten op het deeltje werken. Die geodetische vergelijking bevat de metriek van de ruimtetijd, en die metriek is een ding wat je afstanden geeft. Die metriek is een wiskundig object, maar volgens de ART zal ze afhangen van de massa van het object wat de ruimtetijd kromt. Op zo´n manier kun je dus bekijken wat voor traject een deeltje, of een persoon, of wat dan ook aflegd.
Daarbij, je kunt je net zo goed afvragen waarom de klassieke mechanica de aarde rond de zon trekt, maar waarom deze zelfde klassieke mechanica je vertelt dat je terug naar de aarde kunt worden getrokken.
Geplaatst op 06 december 2005 - 17:24
Zoiets ja, maar ik kan me niet voorstellen dat we zoiets tekenen voor een continuum dat zich onder een lichaam bevindt. Als ik dan op de aarde sta, bevind ik mij niet in dat getekende continuum, maar in een ander. Ik weet ook niet of het tekenen valt, maar in mijn plaatje ligt de zon tenminste al onderin mijn beker. Ik had hem liever half in de bodem gezien.
In dit geval hebben ze volgens mij de zon niet in de bodem getekend, omdat het vlak waarin zowel aarde als ster zich bevinden niet hetzelfde vlak kan zijn als dat waarin ook de zon ligt, omdat we dan de ster helemaal niet meer zouden kunnen zien.
even 1 vraagje over dat plaatje........
Stel dat je in een ruimteschip zit en je komt in die beker terecht, betekent het dan dat je vanaf dat moment met de ontsnappingssnelheid die nodig is om aan de zon's zwaartekracht te ontsnappen moet reizen om weer uit die beker te komen?
(Albert Einstein)
Geplaatst op 06 december 2005 - 18:32
Bij een zwart gat is die kromming zo extreem dat zodra je over een bepaald punt komt (de schwardschildstraal meen ik) je helemaal niet meer weg kan!
Louis
Geplaatst op 10 december 2005 - 11:16
inderdaad, hoe dichter bij de zon je komt, hoe meer energie je nodig hebt om weer "uit de beker" te komen.
Bij een zwart gat is die kromming zo extreem dat zodra je over een bepaald punt komt (de schwardschildstraal meen ik) je helemaal niet meer weg kan!
Louis
Klopt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp
0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers
Nieuwsberichten
Gesponsorde vacatures
-
Hier ook uw vacature?
06-14
Nieuwe onderwerpen
-
bepaal basissen