[scheikunde] slappe kaarswax!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] slappe kaarswax!

Beste,

Ik zit met een probleem, is het mogelijk stevige kaarsen te maken met plantaardige stearine en plantaardige vetzuren?

Een mix met paraffine lost de oplossing maar deels op. In mij stearine zit nog wat olie, maar een betere scheidingsproces obv uitkristallisatie van stearine is te duur.

Bestaat er een additief die ik kan toevoegen aan mijn wax (stearine of vetzuren) die de wax kan verharden?

alvast bedant!

Berichten: 374

Re: [scheikunde] slappe kaarswax!

je kan er H2(g) door heen spuiten met een hoge temperatuur, denk ik...

alleen heb je dan geen plantaardige verzuren meer.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] slappe kaarswax!

Nikos dat moet met een raney nickel katalysator en daarbij stearine bestaat enkel uit verzadigde vetzuren. Dus geen dubbele bindingen. tenzij er plantaardige stearine iets anders is.

Berichten: 374

Re: [scheikunde] slappe kaarswax!

plantaardige vetzuren zijn toch onverzadigd?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] slappe kaarswax!

ja een heleboel verzadigd... dat van H2 erdoorheen spuiten had ik ook gevonden, maar is er geen additief/verstijfsel die de wax harder maakt?

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] slappe kaarswax!

Verharden en verstevigen worden hier door elkaar gehaald, geloof ik.

Misschien is wat CaO toevoegen een oplossing.
LiA

Berichten: 8

Re: [scheikunde] slappe kaarswax!

CaO lost niet op in kaarsvet :/

Berichten: 654

Re: [scheikunde] slappe kaarswax!

CaO lost niet op in kaarsvet :/
Calciumoxide reageert met zuren als stearinezuur, om zo het calciumzout te verkrijgen. Dit geeft wellicht wat hogere smeltpunten. Ik neem tenminste aan dat thionyl dat bedoelde.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] slappe kaarswax!

Denk dat je dat goed verwoord hebt. Tenslotte is harde zeep, het Na zout, ook steviger en nog steeds goed bruikbaar als kaarsvet-alternatief.

Een beetje kun je wellicht proberen.
LiA

Reageer