Kopercarbonaat (CuCO3) maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Kopercarbonaat (CuCO3) maken

Hallo,

Na wat elektrolyse experimenten, heb ik nu een redelijk makkelijk manier ontdekt om Koper(II)carbonaat te maken (met huis en tuin spullen).

Je hebt nodig aan spullen:

bekertje

leeg flesje

aquarium luchtleiding (mogelijk met luchtstopper, one-way-traffic)

"bubbelsteentje" om de lucht wat te verspreiden.

stroombron (6V batterij bijv.)

Je hebt nodig aan middelen:

(kraan)water

zout

stukje puur koper (220 Volt stroomdraad bijv.)

stukje koolstof (ikea potjeloodje openbreken)

rivella (of ander drinken met prik) + suiker voor nog meer CO2 productie

Doe de zout met water in bekertje.

Doe een gat in de dop van de fles en prik de luchtleiding erdoorheen en doe bubbelsteen eraan

plaats koper aan de anode (rood draadje, de pluskant)

de koolstof aan de min kant (kathode)

doe rivella in de fles (met suiker kan). laat het ff borrelen, zodat zuurstof eruit is.

dan dop erop en de bubbelsteen in de zoutoplossing (als het goed is borrelt het al door de druk in de fles) dan de anode en kathode erin en natuurlijk stroom erdoorheen. langzaam schudden van fles als minder CO2 in komt.

in plaats van revella (prikdrank) kan je ook een 'vuurtje' (zoals kaarsje) in de fles doen en die verbruikt alle zuurstof en houd CO2 over.

En dat is het. Als alles goed gaat krijg je een mintgroen stofje in je oplossing.

Neem niet een te groot bekertje, want dan duurt het te lang.

Heeft iemand ook tips? Ik weet bijvoorbeeld niet hoeveel zout of CO2 ik nodig heb.

En een foto van de opstelling:

Afbeelding

Nog paar opmerkingen. Je kan het kopercarbonaat filteren met een koffiefilter.

Als je daarna laat drogen wordt het een beetje groen, in plaats van lichtblauw, dit komt omdat de top laag van het kopercarbonaat in aanraking is met de lucht en in koperoxide verandert (preciese vorm weet ik ff niet). Die kleur is beetje geel/bruin en daarmee krijg je donkergroen.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Kopercarbonaat (CuCO3) maken

Niet helemaal zuiver deze keer helaas. Ik wou te snel denk ik, maar zo kan het eruit zien.

1 is direct na inschenken

2 na een uurtje laten staan

Afbeelding

Het lijkt wel een beetje licht te geven... :)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Kopercarbonaat (CuCO3) maken

Na aftappen van water (doorzichtige spul) heb ik het op een vuurtje gezet...

Afbeelding

De bedoeling was om het kopercarbonaat alleen te behouden, echter is er een reactie ontstaan.

Op de volgende afbeelding zie ja na afkoelen wat er gebeurd is. Stukjes koper (gok ik) en een groene zwaardere stof dan kopercarbonaat. Ik denk dat de carbonaat ofzo gewoon ontsnapt is...

Ik weet niet echt welke stof het nou is, want in de binas kan ik geen groene stof vinden met koper.

Afbeelding

WOW, nadat ik wat azijn erin deed werd de oplossing prachtig licht blauw, zoals kopercarbonaat zou moeten zijn. SUPER :D (dit is geen Kopercarbonaat meer denk ik)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Kopercarbonaat (CuCO3) maken

Wat je kan doen met Koper(II)carbonaat (CuCO3) is 'kleuren' zoals op wiki staat.

Misschien weet iemand anders nog meer dingen?

Het azijn toevoegen maakt koperacetaat.

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...operacetaat.htm

Wat je ook makkelijker kan maken, zoals op die pagina.

Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koperacetaat

Koperacetaat is giftig!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kopercarbonaat (CuCO3) maken

Dat is water ook in een grote hoeveelheid.

Hintje: zet er dus ook bij waarom en in welke hoeveelheden het giftig is ;) Het in paniek gillen laten we wel aan de media over.

http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/c5808.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Kopercarbonaat (CuCO3) maken

Fuzzwood schreef:Dat is water ook in een grote hoeveelheid.

Hintje: zet er dus ook bij waarom en in welke hoeveelheden het giftig is  ;) Het in paniek gillen laten we wel aan de media over.

http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/c5808.htm
Ik las het en dacht meteen dat zet ik er ook bij (dat het giftig is). Ik kon niet echt vinden hoeveel giftig is.

Is het 1mg/m3 voor airborne?

In normale toestand 21 graden kan het geen kwaad (gaat niet verdampen).

Geen kanker gevaar.

Kan irritatie veroorzaken op ogen en huid, afspoelen met water (15 min).

Staat niet bij hoeveel dat is...

Oh en voor aquarium/environment onder de 1g/1L is giftig (ook voor algen). Maar staat wel bij 'expected to be very toxic'.

Door dat algen stukje denk ik direct ook aan (verdund) algen-bestrijder, maar dat kan ik beter niet doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Kopercarbonaat (CuCO3) maken

Ik kan me beginpost niet meer aanpassen... maar ik heb dus een betere manier ontdekt. Je moet gewoon het voltage omlaag krijgen. 6-7V is te hoog. Bij 4,8 Volt kreeg ik zonder toevoeging van CO2 al kopercarbonaat, misschien nog lager nog beter. Dat moet ik nog ff testen een keer. :)

Dit blijkt geen kopercarbonaat te zijn maar koper(II)hydroxide

Berichten: 654

Re: Kopercarbonaat (CuCO3) maken

Koperacetaat is giftig!
Je moet het inderdaad niet opeten, maar dat geldt voor de meeste stoffen. Koperacetaat lost goed op in water en kan dus via water je lichaam binnenkomen. Voor waterorganismen zijn koperzouten erg giftig, zeker de wateroplosbare.

Ik betwijfel trouwens de zuiverheid van je kopercarbonaat. Met elektrolyse van koper in water ontstaat voornamelijk koper(II)hydroxide. Dit is een licht blauwe gelachtige vaste stof. Boven de 90°C dehydrateert deze naar zwart (koper(II)oxide), ook in waterig milieu.

Een betere methode om kopercarbonaat te maken lijkt mij het isoleren van het koper(II)hydroxide en deze op te lossen in wat zoutzuur/azijnzuur. Je kan dan met behulp van een soda-oplossing (natriumcarbonaat)vrij zuiver kopercarbonaat neerslaan. Dit kan je een paar keer naspoelen met water om alle wateroplosbare bijproducten en reagentie weg te spoelen.

Voordeel hiervan is dat je niet met allerlei slangetjes en buisjes in je elektrolyseopstelling hoeft te zitten. Het kopercarbonaat is waarschijnlijk ook een stuk zuiverder. En je hoeft geen rivella te verspillen :P

Gezien de hoeveelheid topics die je hebt over thuis experimenten uitvoeren, kijk ook eens op de link in mijn handtekening. Daar zitten (bijna) alleen maar mensen die thuischemie als hobby hebben.

EDIT1: Trouwens, het bruinzwarte goedje in mijn avatar is koper(II)oxide, gemaakt uit elektrolyse van koperkabels. Het koperhydroxide heb ik gekookt tot deze zwarte prut overbleef. Inmiddels heb ik het al verbruikt :oops:

EDIT2: Ik zie nu net dat je nog een ander topic had met ongeveer hetzelfde experiment en uitkomst. Hierin blijken ook al gelijkaardige antwoorden gegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Kopercarbonaat (CuCO3) maken

klopt helemaal, het is een gel-achtig iets en dus koper(II)hydroxide. bedankt. helaas ik kan de titel niet meer aanpassen...

cool, dat zwart lijkt me leuk om te maken. dan ga ik het ook een keer koken. moet denk ik eerst wel verdunnen paar keer totdat het zout eruit is, toch?

uh, je avatar ziet ik trouwens niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Kopercarbonaat (CuCO3) maken

Er is een diy zonnecel met koper(I)oxide (dat is een halfgeleider) en die wordt gemaakt door middel van koper te verhitten. Is er ook een andere manier om koper(I)oxide te maken?

Ik heb zelf ook al wat geprobeerd, maar dat klopt niet helemaal. :)

Op wiki staat dat je van koperacetaat na verhitting koper(I)oxide krijgt. Ik heb alleen geen koperacetaat. Koperacetaat krijg je door azijnzuur bij koper te doen en paar maanden te wachten... maar daar heb ik niet zo zin in. Dus ik d8 als azijnzuur niet zo sterk is dan doe ik er een beetje zoutzuur bij (1 ml á 10% zoiets), maar er gebeurt nog niet zoveel of gaat het een paar dagen duren of helpt zoutzuur niet?

Zoutzuur en azijnzuur gaan geen reactie aan, toch?

Reageer