zuurtegraad

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

zuurtegraad

Ik en een vriend van me hadden het over zuurtegraad.

Mn vriend was van menig dat pH een indicatie is van de zuurtegraad.

Ik zelf denk van wel.Als de de pH hoog of laag is zegt het of de zuurtegraad hoog of laag is. Het is als helder als glas, maar toch twijvel ik. Ik ben iemand die snel twijveld aan zichzelf en bevestiging wil.

En een vraag voor me zelf wat maakt een buffen een buffer om te zorgen dat de zuurtegraad constant blijft ?

Berichten: 243

Re: zuurtegraad

De pH is naar mijn weet inderdaad een aanduiding voor de zuurtegraad, de - log H+-concentratie (dit is wel heel grof genomen, in de praktijk werkt deze formule alleen voor sterke zuren zoals zoutzuur en zwavelzuur).

Een (zure) buffer, een samenstelling van een zuur met zijn geconjugeerde base (bijvoorbeeld azijnzuur en acetaat), kan gebruikt worden als buffer. Wanneer zuur in het mengsel komt wordt dit weg gereageerd door het acetaat en wanneer iets basisch in de oplossing komt reageert dit met het azijnzuur.

Let wel dat het om minimale toevoegingen van zuur en/of base gaat, als je bij een liter buffersamenstelling 2 volle bekers zuur gooit komt het niet goed ben ik bang :D

Berichten: 252

Re: zuurtegraad

Klopt allemaal. Vergis je echter niet met de semantiek! Een hoge pH betekent een lage zuurtegraad en andersom. :D

De pH schaal ligt normaal tussen 0 en 14. pH=7 noemen we neutraal. Alle pH waarden lager dan 7 zijn zuur, hoger dan 7 is alkalisch of basisch. ;)

Berichten: 42

Re: zuurtegraad

IS het niet zo dat basen ook hun pH hebben:

pH van sterke base: ----> pH=14+log Cb

pH van zwake base: ----> pH=14-(0.5*pKb)+(0.5*logCb)

Ik dacht dat:

pH<3 ----> sterke zuur

>7pH>3 ---->zwake zuur

pH=7 ----> neutraal

11>pH>7 ----> zwake base

pH>11 ----> sterke base

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zuurtegraad

Ik dacht dat:

pH<3 ----> sterke zuur

>7pH>3 ---->zwake zuur

pH=7 ----> neutraal

11>pH>7 ----> zwake base

pH>11 ----> sterke base
Je kunt aan alleen de pH niet zeggen of een zuur sterk is of zwak.

Zoutzuur is een sterk zuur. Een oplossing van 10-5 M zoutzuur heeft een pH van 5, maar daarmee is het nog geen zwak zuur.

Je moet naar de pKa-waarde van een zuur kijken. Die waarde zegt iets over hoeveel van het zuur in water is gedissocieerd (gesplitst). Zoutzuur heeft een lagere pKa-waarde dan azijnzuur. Dit geeft aan dat zoutzuur meer gedissocieerd is dan azijnzuur. Zoutzuur is daarmee sterker dan azijnzuur.

Algemeen: het sterkere zuur heeft een lagere pKa-waarde.

Berichten: 252

Re: zuurtegraad

Uiteraard hebben basen ook een pH waarde. Die ligt dus tussen 7 en 14 ;)

Reageer