Gen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

Gen

Hi, forumleden

Vroeg me af of het mogelijk is om de ''gen'' van een mens te veranderen net zoals je dat kan met een bacterie ?

alvast bedankt

Berichten: 83

Re: Gen

het kan wel, maar het mag (nog) niet!!

Berichten: 516

Re: Gen

Al is het bij een mens lang niet zo simpel als bij een bacterie...

Berichten: 125

Re: Gen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gentherapie

Zoals gezegd, het kan wel, en volgens mij wordt het ook wel gedaan, maar het is nog in een experimenteel stadium.

sjouke

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Gen

Je zou de gen van wat specifieke cellen kunnen veranderen. Bij kanker wil je de kanker cellen aanvallen door iets in de genen te veranderen zodat apotosis(celdood) optreedt. Het hele lichaam lijkt me niet echt een opties. Dat kan alleen als je mensen wilt klonen die aan bepaalde verwachtingspatronen wilt voldoen. Dus gelijk het start DNA materiaal veranderen.

MvG Ron

Berichten: 14

Re: Gen

biochemiefreak schreef: Je zou de gen van wat specifieke cellen kunnen veranderen. Bij kanker wil je de kanker cellen aanvallen door iets in de genen te veranderen zodat apotosis(celdood) optreedt. Het hele lichaam lijkt me niet echt een opties. Dat kan alleen als je mensen wilt klonen die aan bepaalde verwachtingspatronen wilt voldoen. Dus gelijk het start DNA materiaal veranderen.

MvG Ron
O doelde meer op een mens die niet gekloond is en zn DNA altereren. Bijv. zodat zn cellen veel sneller genereerd. Of zn intelegentie omhoog krikken door zn hersencellen te activeren

Berichten: 448

Re: Gen

O doelde meer op een mens die niet gekloond is en zn DNA altereren. Bijv. zodat zn cellen veel sneller genereerd. Of zn intelegentie omhoog krikken door zn hersencellen te activeren
Dat is inderdaad mogelijk als je weet welk allel je moet vervangen door een ander. Dat is momenteel nog niet echt duidelijk voor complexe traits zoals intelligentie maar dat zal wel komen.

Reageer