waterstofperoxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

waterstofperoxide

ik zoek een eenvoudige methode om 1000 L 3%-ig H2O2 te vernietigen, om vervolgens te kunnen lozen in onze waterzuivering.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: waterstofperoxide

Je kan deze eenvoudig reduceren met een reductor als natriumsulfiet.

Andere mogelijkheden zijn het verlagen van de pH, waardoor de zelfontleding bevorderd wordt.

Bij beide methodes ontstaat zuurstof, zorg wel dat dit kan ontsnappen en zich geen druk opbouwt in de tank.

Maar gezien het lage percentage denk ik dat directe lozing ook weinig kwaad kan. Wellicht voor de zekerheid in etappes lozen en eventueel verdunnen met water. Het zou tenslotte jammer zijn als een deel van de micro-organismen van de biozuivering alsnog door de waterstofperoxide worden gedood.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: waterstofperoxide

Ik denk ook dat die extra zuurstof in je voorbezinktank geen kwaad kan.

Anders doseer je in de beluchtingstanks... is het een klassieke RWZI?

3% is heel mild.

Berichten: 2

Re: waterstofperoxide

wat betreft O2 vorming: wat is de netto reactie met sufiet? (volgens mij zou er alleen water + sulfaat ontstaan??)

wat betreft waterzuivering: is een kleinschalig in-house opstelling:

flocculatie>centrifuge>electrolyse>filterpers

alvast bedankt

Berichten: 252

Re: waterstofperoxide

Controle kan eventueel met een (online) redoxpotentiaalmeting. In aanwezigheid van peroxide heb je een sterke positieve potentiaal. Zodra je peroxide is weggereageerd daalt de potentiaal drastisch. Uiteraard kunnen andere aanwezige redoxkoppels (sulfiiet/sulfaat) storen maar hun potentiaal verschil is normaal gesproken veel kleiner dan dat van peroxide.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: waterstofperoxide

gerard h schreef: wat betreft O2 vorming: wat is de netto reactie met sufiet? (volgens mij zou er alleen water + sulfaat ontstaan??)
Yep, met bijvoorbeeld natriumsulfiet ontstaat natriumsulfaat dat uiteraard in oplossing blijft. Verder ontstaat er water.

Dus:

H2O2 + SO32- -> H2O + SO42-
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 365

Re: waterstofperoxide

als de waterzuivering biologisch is zou je even kunnen testen of de bacterien katalase positief zijn. in dit geval kun je in kleine hoeveelheden tegelijk het gewoon aan de zuivering toevoegen lijkt me.

Berichten: 58

Re: waterstofperoxide

geen idee, maar ik wil het toch maar opwerpen: is het een goed idee om sulfiet en sulfaat te gaan toevoegen? Gewoon op vlak van belasting van milieu ...

Het lijkt mij ook eenvoudiger om het ganse goedje te lozen. Je houdt immers enkel water en zuurstof over. Enkel zorgen dat je niet alle bacteriën verbrandt, dus inderdaad in beetjes toevoegen en over een zo groot mogelijk oppervlak om concentratie van zuurstof te vermijden.
chromblog.wordpress.com

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: waterstofperoxide

Ik zou niet weten waarom je sulfaat zou toevoegen, dat intstaat bij de oxidatie van sulfiet, maar voeg je niet toe.

Sulfaat is onschadelijk voor het milieu.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer