Elektrolyse KCl

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 46

Elektrolyse KCl

hallo allemaal,

ik zou graag KClO3 willen maken,

voor demo proefjes en synthese van kaliumpermangaat (ook weer voor demo's)

helaas is de stof verboden en een zware oxidator voor explosieven en vuurwerk ik ga hem hier absoluut niet voor gebruiken

ik vond verschillende manieren om het te maken

-uit bleek

-uit luciferkoppen

-uit poolcleaner

-uit ontkruid-herbicide

en uit elektrolyse deze manier ga ik proberen,

maar ik heb geen labvoeding of Ti/MMo of Pt anode/kathode

hiervoor had ik de volgende oplossing:

ik maak een anode van graphite (geen potlood maar uit een batterij) en bedek deze met mangaan dioxide (zou dit werken?) en de kathode blijft gewoon graphiet.

dan het probleem met de voeding:

ik ben niet elektrothechnisch dus hiervoor heb ik echt jullie hulp nodig

ik heb een voeding 12 volt en 2,7 Amp

ik moet 5 volt en +5 Amp ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

zou de anode/kathode werken.

kan ik de voeding zo gebruiken of moet ik hem echt ombouwen.

ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen,

Dhoras

P.S hadden de pyromanen maar niet zoveel misbruik gemaakt van deze stof het is echt een heel bruikbare stof voor zuurstof kaliumpermangaat en suiker demo-poefjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Elektrolyse KCl

Doen diezelfde pyromanen dan geen proefjes met kaliumpermanganaat en 'suiker demo proefjes' 8-[

Berichten: 46

Re: Elektrolyse KCl

met suiker demo's bedoel ik het proefje waarin men een reageerbuis pakt en de kaliumchloraat rustig laat smelten dan mag een kindje er een snoepje in gooien (bevat veel suiker) en de vloeistof eet het snoepje op met veel vlammen en geruis tot gevolg.

kaliumpermangaat is idd ook een oxidator voor vuurwerk (kwam ik achter tijdes ''onderzoek'') maar de stof heeft een veel bredere toepassing dan alleen pyrothechniek ik noem maar even een expirement:

mengen met NaOH en suiker (weet de verhoudingen even niet meer) geeft een vloeistof die uit zich zelf 7 verschillende kleuren aanneemt,

dit vinden de meeste kinderen net zo spectaculair als een knalletje.

verder is het gewoon een leuk expirement de elektrolyse de uitkomst is zeg maar een extra'tje,

ik heb al meerde elektrolyse proefjes gedaan.

Dhoras

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Elektrolyse KCl

Dat lukt zeker wel met die voeding, zorg ervoor dat je wel goed blijft roeren, het chloor moet in de oplossing blijven en reageren.

Verder is een grafietelektrode uit een batterij prima geschikt. Waarom bedekken?

Berichten: 46

Re: Elektrolyse KCl

ik had gehoort dat mangaandioxide een hele goede anode vormt en bij mijn vorige proef raakte ik mij grafiek kwijt in de elektrolyse (potlood grafiet).

ik hoopte dat de mangaandioxide hielp tegen de corrosie,

als kathode kan ik toch gewoon koper gebruiken toch?

en de elektrolyd moet deze max vol zijn of een dunne oplossing van de zouten?

over zoutzuur toevoegen voor de PH denk ik later wel na,

Alle tips welkom

Dhoras

Berichten: 46

Re: Elektrolyse KCl

ik las ook dat de Amp minimaal 5 moet zijn

en dat het voltage niet hoger dan 6 mag zijn want dan word er perchloraat gevormt wat je grafiet elektrode niet af kan

vandaar dat ik de spanning en stroomsterkte wil veranderen

nou ik weet dat er een verband is tussen weerstand spanning en stroomsterkte

zou het niet kunnen om een weerstand aan te brengen waardoor de spanning ong 6,7 word en de stroomsterkte 5+ of zo ik heb nog wat weerstanden liggen van een oud schoolproject ik hood dat jullie mij kunnen helpen

Dhoras

Berichten: 3.145

Re: Elektrolyse KCl

Lees dit maar eens. Prima methode om chloraten te maken, maar het blijft toch wel vrij lastig:

http://www.wfvisser.dds.nl/EN/kclox_EN.html

Ik zou je willen aanraden om eerst eens bromaten of jodaten te maken. Hiervoor heb je kaliumbromide nodig en dat kun je kopen bij meerdere leveranciers (bijv. de Hekserij of Labstuff) en het is niet bijzonder duur. Jodide is geschikt om jodaten te maken, maar jodides zijn wel tamelijk prijzig, dus probeer eerst eens met bromide.

Bromaten zijn een stuk eenvoudiger te maken dan chloraten, omdat het veel minder intensief is voor je electrode (grafiet wordt ook in een bromaatcel wel aangetast, maar niet zo sterk als in een chloraatcel) en omdat het vrijkomende broom niet de neiging heeft als gas uit de vloeistof te borrelen.

Met bromaten en jodaten kun je ook best leuke proefjes doen. Helaas niet zulke proeven als die met het brandende snoepje, maar kleine mixjes met bijv. zwavel of koolstof poeder willen ook met kaliumbromaat of kaliumjodaat wel branden. Voor echte pyrotechniek toepassingen en voor vuurwerk kun je niet veel met bromaat, maar ik ga er van uit dat dat niet je doel is. Met kaliumjodaat kun je wel heel leuke dingen doen. Het brandt niet zo fel als chloraten in mikxjes met zwavel of koolstof, maar er ontstaat vrij jood bij de reactie en dus krijg je paarse rook. Heel leuk om te zien.

Hier heb ik beschreven hoe ik kaliumbromaat heb gemaakt:

http://woelen.homescience.net/science/chem...ynth/index.html

Bromaten en jodaten kun je ook gewoon kopen (hier is duidelijk eenvoudiger aan te komen dan aan chloraten, ik denk dat je wel begrijpt waarom), maar ze zijn wel vrij duur en het is leuker om ze zelf te maken.

Let wel op met het maken van bromaten. Vroeger werd kaliumbromaat toegevoegd aan deegwaren om het beter te laten rijzen bij het bakken, maar daar zijn ze al enige tijd geleden mee gestopt, omdat kaliumbromaat de kans op kanker vergroot. Als je dit maakt, zorg er dan voor de zekerheid voor dat je niet blootgesteld wordt. Ik zelf denk dat het wel meevalt met die giftigheid (gezien de toepassing uit het verleden en de meesten van ons leven nog steeds :P ), maar toch wil ik dit risico wel even vermelden.

Berichten: 46

Re: Elektrolyse KCl

kijk dat is nog eens een tip en kan ik dat bromaat gewoon maken met de voeding die ik nu heb en 2 dikke grafiete stave uit een batterij?

ik zal eens kijken en begin dan mischien later ook weer aan chloraten

Dhoras

Berichten: 3.145

Re: Elektrolyse KCl

Inderdaad kun je dat bromaat maken met de materialen die je nu hebt. Ik zou alleen nog even een weerstand er bij kopen om de stroom te begrenzen. Wat je nodig hebt staat beschreven op mijn website. Die weerstand koop je niet alleen voor dit experiment, maar die kun je steeds weer gebruiken, ook voor andere electrolyse experimenten.

De weerstand kun je kopen bij een electronicazaak. In iedere grote stad heb je wel zo'n zaak. In jouw specifieke geval zou ik gaan voor 5 keramische weerstanden van 22 Ohm/10 Watt. Deze soldeer je parallel aan elkaar, zodat je een weerstand krijgt van 4,4 Ohm/50 Watt. Deze zet je in serie met je voeding. Je zult dan electrolyseren met een stroom van een kleine 2 A, mooi geschikt voor jouw voeding. Als ze deze weerstanden niet hebben, dan kun je ook 5 keramische 10 Watt weerstanden kopen van 0,82 Ohm of 1 Ohm en deze in serie achter elkaar solderen, dat levert je zo'n 4 tot 5 Ohm, ook 50 Watt. Nog een optie is 10 weerstanden van 39 ohm of 47 ohm parallel schakelen. Hiermee kun je gaan voor 5 Watt keramische exemplaren en dit levert je tussen de 3,9 Ohm en 4,7 Ohm, ook weer 50 Watt. Met een 50 Watt vermogensweerstand kan je opstelling tegen een stootje. Reken op een euro of 6 a 7 voor alle weerstanden samen.

Let wel op met die weerstand! Dat ding wordt heet! Niet zomaar op een tafel leggen als je geen beschadiging van de lak wilt en ook niet aanraken als de boel een tijdje heeft gedraaid, want dat levert echt wel blaren op. Leg de weerstand op een schoteltje of bord dat tegen warmte kan. Om deze reden moet je ook keramische vermogensweerstanden kopen, die zijn er speciaal voor gemaakt om heel heet worden te overleven. gewone koolfilmweerstanden of metaalfilmweerstanden gaan kapot bij deze toepassing.

Berichten: 46

Re: Elektrolyse KCl

bedankt ga er gelijk aan beginnen maar even over die weerstanden

hiermee verlaag ik het aantal Amp als ik het goed zie 2,7 Amp --> 2 Amp

kan ik niet de Amp verhogen (voor het chloraat expirement) of is dat niet mogelijk?

dit is mijn opstelling in het midden een grote koolstaaf (Anode)met daarom heen (raakt elkaar niet) een lange kathodische koperdraad (Kathode) (deze corrodeert toch niet want hij is kathodisch beschermt) een een afvoer buisje dat door een NaOH oplossing gaat als dit alleemaal in een glazen potje met plastic deksel.

Amp 2,7

volt 12

elektrolyt 80 gram lo-salt (66% KCl en 33% NaCl) in 200 ml kokend water

ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

(dit is slechts een idee ik ga mischien beginnen met de bromaten maar dit heb ik allemaal al klaarstaan ;) )

Dhoras :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Elektrolyse KCl

Een transformator bouwen is misschien een idee: de verhoudingen tussen beide spoelen geeft aan hoeveel volt je inwisselt voor amperes. Ruwweg wil je dus een verhouding van 1:2 aangezien je de helft van het voltage moet inwisselen voor een verdubbeling van het amperage.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Transformator

Berichten: 3.145

Re: Elektrolyse KCl

Voor Dhoras is dit niet nodig. Hij kan gewoon een setje weerstanden kopen. Goedkoop en effectief. Wat hij ook kan doen is twee cellen in serie schakelen. Dan heeft hij dubbel rendement. Ik schat dta hij dan nog een weerstand van pakweg 1 Ohm/20 Watt moet hebben in serie met de cellen. Het meest trefzeker is echter gewoon die set weerstanden nemen die ik hierboven heb beschreven en gewoon een paar uurtjes geduld hebben om een leuke hoeveelheid KBrO3 te maken.

Berichten: 3.145

Re: Elektrolyse KCl

Ik heb nog even verder gezocht hoe giftig bromaat is. Het is in 1990 uitgebannen in Europa voor gebruik in voedingsmiddelen, in 1994 in Canada. In China is het zelfs tot 2005 nog toegepast in voedingsmiddelen. Sinds 2008 mag het weer opnieuw worden toegepast, maar nu echter alleen in bepaalde gedestilleerde alcoholische dranken die gebaseerd zijn op gisting.

Als ik dit zo lees, dan zou ik er gewoon voorzichtig mee omspringen, maar het is niet zo dat het "instant death in a bottle" is. Dan zijn er veel gevaarlijker/giftiger stoffen.

Berichten: 46

Re: Elektrolyse KCl

oke ik heb de opstelling van mijn laATSTE POST GEMAAKT zet de stroom erop en het water is geel serieus het gebeurde in 1 seconde ik zet hem dus af en begin na te denken, :oops:

ik verwijder het koperdraad en vervang deze door een grafiet staaf uit (nog) een batterij het werkt goed hij staat al bijna een dag aan en nog geen problemen :P .

maar...

ik weet precies wat er gebeurt tijdens de elektrolyse maar eigelijk vind bij deze reactie ook een pyrolyse aanwezig namelijk:

door elektrolyse word het hypochloriet-ion gevormt

door pyrolyse word uit het hypochloriet-ion het chloraat en chloride-ion gevormt

normaal gaat de pyrolyse vanzelf het word namelijk 70-80 graden in de cel (normaal)

maar bij mij blijf de cel keurig 20-30 graden hoe kan dit nou,

ik ga binnen kort een week op vakantie en laat dan lekker de cel aanstaan maar er moet dan wel een temp. stijging optreden anders word en geen chloraat gevormt 8-[

kan iemand mij hiermee helpen/ zeggen wat ik fout doe?

ik kan het niet kustmatig verhitten

Dhoras

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Elektrolyse KCl

Ik zou zo'n opstelling als deze nooit onbeheerd achter laten. Je weet maar nooit of zoiets ineens kortsluiting veroorzaken kan.

Reageer