Ampullen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Ampullen

Goedenavond,

Ik heb een vraag over al deze ampulsamples

Vb:

http://www.smart-elements.com/index.php?ar...bd8e671#magnify

Hoe worden ze eigenlijk gemaakt?

Berichten: 37

Re: Ampullen

Als ik mij niet vergis vertrekt men van een glazen buisje dat men met behulp van hitte vervormd. Het moet niet noodzakelijk een buisje zijn maar het sluiten gebeurt met hitte als ik mij niet vergis.

Berichten: 915

Re: Ampullen

wikipedia :google: !!!

Ampul

Berichten: 374

Re: Ampullen

In het ziekenhuis waar ik gewerkt heb, gingen ze de kop verwarmen in een machine en die sneed de kop er dan af.

Hier werd het medicijn in gedaan en werd de kop weer verwarmt en zat ie er weer op.

en dat zijn dan zulke ampullen:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...ampoule_JPN.jpg

Berichten: 3.145

Re: Ampullen

Zelf heb ik ook vele ampullen gemaakt. Je kunt op eBay kleine glazen buisjes kopen met een vlakke bodem en een opening, welke naar boven toe weer wijder wordt na een smalle hals te zijn gepasseerd. Je doet de stof in de ampul en verhit dan de bovenkant met een propaanbrander (met hete ruisende vlam, echt vol vermogen) totdat het glas week wordt. Vervolgens knijp je hem in 1 keer dicht met een metalen tang. Als dat niet lukt, dan nogmaals het nog niet dichtgeknepen stuk flink verhitten (NIET EERST AF LATEN KOELEN) en dan dat stuk ook in 1 keer dichtknijpen als het glas week is geworden. Na deze ingreep zit de ampul dicht. Vervolgens kun je de rand van het dichtgeknepen stuk nog even nasmelten om een mooiere gladdere en rondere rand te krijgen, maar echt nodig is dat niet. Dan laten afkoelen.

Een voorbeeld van zo'n zelfgemaakte ampul met een beetje broom er in zie je hier:

Afbeelding

Bij deze ampul heb ik de bovenkant gewoon doorverhit tot het een druppel wordt die helemaal dicht loopt. Dat is mooier om te zien, maar ook veel moeilijker. Het helemaal dicht laten lopen is lastig, vooral als de stof die je insmelt vluchtig is. Er blijven dan kanaaltjes over, je ziet ze ook wel in de foto. Als je geen ervaring hebt, knijp hem dan gewoon dicht met een tang.

Bij deze ook nog een foto van een ampul met dichtgeknepen bovenkant. Dit is er eentje gevuld met (vrijwel) puur met P4O10 gedroogd chloorgas:

Afbeelding

Zo'n ampul met een gas kun je maken door het (zeer goed gedroogde) gas in de ampul te leiden en direct daarna zo snel mogelijk het ding te dichten. Met zware, niet brandbare gassen als chloor, stikstofdioxide en nitrosylchloride gaat dit prima.

Berichten: 15

Re: Ampullen

woelen schreef: Zelf heb ik ook vele ampullen gemaakt. Je kunt op eBay kleine glazen buisjes kopen met een vlakke bodem en een opening, welke naar boven toe weer wijder wordt na een smalle hals te zijn gepasseerd. Je doet de stof in de ampul en verhit dan de bovenkant met een propaanbrander (met hete ruisende vlam, echt vol vermogen) totdat het glas week wordt. Vervolgens knijp je hem in 1 keer dicht met een metalen tang. Als dat niet lukt, dan nogmaals het nog niet dichtgeknepen stuk flink verhitten (NIET EERST AF LATEN KOELEN) en dan dat stuk ook in 1 keer dichtknijpen als het glas week is geworden. Na deze ingreep zit de ampul dicht. Vervolgens kun je de rand van het dichtgeknepen stuk nog even nasmelten om een mooiere gladdere en rondere rand te krijgen, maar echt nodig is dat niet. Dan laten afkoelen.

Een voorbeeld van zo'n zelfgemaakte ampul met een beetje broom er in zie je hier:

Afbeelding

Bij deze ampul heb ik de bovenkant gewoon doorverhit tot het een druppel wordt die helemaal dicht loopt. Dat is mooier om te zien, maar ook veel moeilijker. Het helemaal dicht laten lopen is lastig, vooral als de stof die je insmelt vluchtig is. Er blijven dan kanaaltjes over, je ziet ze ook wel in de foto. Als je geen ervaring hebt, knijp hem dan gewoon dicht met een tang.

Bij deze ook nog een foto van een ampul met dichtgeknepen bovenkant. Dit is er eentje gevuld met (vrijwel) puur met P4O10 gedroogd chloorgas:

Afbeelding

Zo'n ampul met een gas kun je maken door het (zeer goed gedroogde) gas in de ampul te leiden en direct daarna zo snel mogelijk het ding te dichten. Met zware, niet brandbare gassen als chloor, stikstofdioxide en nitrosylchloride gaat dit prima.
Dat is nu iets wat ik goed kan gebruiken :D

Ik heb zo rondgezocht op ebay, maar ik kan eigenlijk nergens van die buisjes vinden.

Kun je mij misschien een ebay winkel geven die deze glazen buisjes verkoopt?

Danku

Berichten: 15

Re: Ampullen

Sir_flacon verkoopt op ebay 5ml ampullen.

Zou ik in zo een klein ampul eigenlijk wel gas zien? Als ik bv een hoeveelheid chloor erin doe.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ampullen

Mja je kunt het natuurlijk niet onder druk zetten zodat je er meer gas inkrijgt. Maar als er groen gas uit je doorvoerslangetje stroomt, kun je het net zolang laten lopen totdat het ampul vol is. De dichtheid van chloorgas is hoger dan die van gewoon lucht, het zal je daarom dus ook niet zomaar uit het flesje lopen als je de opening omhoog hebt.

Berichten: 3.145

Re: Ampullen

Itsme schreef: Sir_flacon verkoopt op ebay 5ml ampullen.

Zou ik in zo een klein ampul eigenlijk wel gas zien? Als ik bv een hoeveelheid chloor erin doe.
De zelfde eBay verkoper verkoopt soms ook 10 ml, 20 ml en 50 ml ampullen. De ampullen van mij zijn ook afkomstig van Sir Flacon en de broom ampul hierboven is 10 ml (met ca. 1 ml broom er in) en de chloorampul is er eentje van 20 ml. Zoals je ziet, in 20 ml is het chloor nog duidelijk te zien. Met 5 ml is het ook wel te zien, maar wel wat bleekjes.

Die ampullen zijn erg geschikt om allerlei extreem corrosieve stoffen in te bewaren. Ik heb ooit eens een keer zo'n 50 ml broom overgedestilleerd en ik bewaar nu dat broom in 10 ml ampulletjes en heb slechts zo'n 5 ml in een flesje staan voor gebruik bij experimenten. Dat is een erg veilige manier van bewaren, want het is absoluut vrij van verlies, geen dampen die door doppen trekken etc. Enige punt is dat de ampullen breekbaar zijn, dus je moet ze inwikkelen in papieren zakdoeken en dan in een grotere pot bewaren.

Berichten: 15

Re: Ampullen

woelen schreef:
Itsme schreef: Sir_flacon verkoopt op ebay 5ml ampullen.

Zou ik in zo een klein ampul eigenlijk wel gas zien? Als ik bv een hoeveelheid chloor erin doe.
De zelfde eBay verkoper verkoopt soms ook 10 ml, 20 ml en 50 ml ampullen. De ampullen van mij zijn ook afkomstig van Sir Flacon en de broom ampul hierboven is 10 ml (met ca. 1 ml broom er in) en de chloorampul is er eentje van 20 ml. Zoals je ziet, in 20 ml is het chloor nog duidelijk te zien. Met 5 ml is het ook wel te zien, maar wel wat bleekjes.

Die ampullen zijn erg geschikt om allerlei extreem corrosieve stoffen in te bewaren. Ik heb ooit eens een keer zo'n 50 ml broom overgedestilleerd en ik bewaar nu dat broom in 10 ml ampulletjes en heb slechts zo'n 5 ml in een flesje staan voor gebruik bij experimenten. Dat is een erg veilige manier van bewaren, want het is absoluut vrij van verlies, geen dampen die door doppen trekken etc. Enige punt is dat de ampullen breekbaar zijn, dus je moet ze inwikkelen in papieren zakdoeken en dan in een grotere pot bewaren.
bedankt!

Gewoon wachten is dus de boodschap

Laten we maar hopen dat ze er snel komen :D

Berichten: 3.145

Re: Ampullen

Wat je ook zou kunnen doen is vragen aan hem via een eBay berichtje of hij 20 ml of 50 ml ampullen kan leveren. Wie weet is hij bereid ze te leveren voor een redelijke prijs buiten eBay om. Op die manier heb ik ook wel eens via een eBay verkoper iets gekocht.

Berichten: 840

Re: Ampullen

Over ampullen gesproken, wat ik pas echt knap vind is degene die de ampul voor fluor gemaakt heeft, te zien op deze pagina:

http://www.theodoregray.com/PeriodicTable/...9/index.s7.html

Gewoon even naar beneden scrollen, 6e foto ;)

Reageer