[scheikunde] gekleurde oplossingen en neerslagen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

[scheikunde] gekleurde oplossingen en neerslagen

hellow!

ik ben een nieuwe lid (sinds vandaag) en zit met een vraag waar ik absoluut geen antw op kan vinde. kan iemand me aub helpe?!?

ik heb een vakantietaak waar ik in september een toets over heb dus tis egt dringend [!] ;

is er een manier om te weten welke kleur je bekomt bij het mengen van 2 atomen

vb;Cu2+ en Br1-

Fe3+ en Br1-

Ni2+ en Cl1-

Pbé+ en OH1-

...............

ik ben bang dat ik ook zo'n soort oefeningen zal krijgen op de toets..

is er iemand die me kan helpe??

alvorens bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] gekleurde oplossingen en neerslagen

Let je even op je spelling? 't Is weliswaar internet, maar we proberen het normaal te houden ;)

Ik neem aan dat je een BINAS hebt? Dan is het goed te doen. Er staat een tabel in met de kleuren ven ionen in oplossing. Het eerste dat je zult moeten doen is bekijken welke kleur je verwacht als je 1 type ion in de oplossing hebt.

Als je dat weet, kun je beredeneren welke kleur een mengsel heeft.

Eigenlijk is het trouwens een slechte vraag, aangezien de (in de praktijk waargenomen) kleur o.a. van de concentratie afhankelijk is. Groen met een hoge concentratie kan bijvoorbeeld als blauw of zelfs bruin worden geschat...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: [scheikunde] gekleurde oplossingen en neerslagen

Maar ik weet helemaal niet wat een BINAS is, het is eigelijk een oefening die we nooit gedaan hebben in de klas. We hebben wel al proefjes gedaan maar dan zie je het allemaal gebeuren.

En hoe kun je dan weten welke concentratie de oplossingen hebben?

Het was niet de bedoeling om een domme vraag te stellen maar ik wist gewoon helemaal niet hoe ik eraan moest beginnen.

(kan ik die BINAS lijst op het internet vinden?)

xx'

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gekleurde oplossingen en neerslagen

Allereerst moet je weten welk zout je vormt uit de gegeven ionen. Om de lading kloppend te krijgen, is de enige mogelijkheid CuBr2 bij de 1e vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: [scheikunde] gekleurde oplossingen en neerslagen

Dank je,

Ik denk dat dit de andere oplossingen zijn;

CuBr2

FeBr3

NiCl2

Pb(OH)2

Ik denk dat ze wel juist zijn. Dus nu moet ik de concentratie berekenen??.. En zo de bekomen kleur bepalen??.. Ik kan er niet echt aan uit. Iemand die me verder kan helpen??

(nog eens bedankt,Fuzzwood :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gekleurde oplossingen en neerslagen

Concentratie kun je natuurlijk niet berekenen zonder gegeven hoeveelheden. Ik denk dat je sowieso nog eens je chemieboek moet openslaan, maar dan op de gehele theorie.

Reageer