Proefje met ingredient om te koken als resultaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Proefje met ingredient om te koken als resultaat

Beste Chemici

Voor een feestje wil ik graag een scheikundig proefje uitvoeren waarvan het resultaat direct in een gerecht verwerkt wordt. Het is de bedoeling dat dit duidelijk zichtbaar is en liefst met aardig wat glazen, potten en buizen.

Hebben jullie tips of ideeen wat voor soort proefje leuk zou zijn?

Dank! Vriendelijke groeten Peter

Berichten: 338

Re: Proefje met ingredient om te koken als resultaat

Graag wil ik je wijzen op mogelijk gevaar bij het uitvoeren van proeven en zeker wanneer deze in voedsel verwerkt worden.

Het enige waar ik op dit moment op kan komen is het door middel van gist omzetten van glucose in ethanol. Deze destilleren en vervolgens gebruiken voor flamberen?

Berichten: 139

Re: Proefje met ingredient om te koken als resultaat

Roomijs maken met vloeibare stikstof doet het ook altijd wel goed, moet ja alleen aan vloeibare stikstof kunnen komen

Berichten: 1.816

Re: Proefje met ingredient om te koken als resultaat

Uit rode wijn kun je "witte" wijn maken mbv norit.

Rode kool maken mbv een paar druppels (natuur) azijn of zure appels.

Of gewoon mayonaise maken uit schijnbaar niet mengbare stoffen.
LiA

Berichten: 119

Re: Proefje met ingredient om te koken als resultaat

je zou een ijs-type kunnen maken met 2 smaken (allebei in gelijke mate aanwezig)

en 2 parfums ( van elke smaak 1)

als het ijs gegeten wordt spuit 1 parfum in de lucht en er wordt een smaak geproeft

overstimuleren van geur en smaak organen

Berichten: 2

Re: Proefje met ingredient om te koken als resultaat

Dank voor jullie goede ideeen (en waarschuwingen) Die rode wijn omzetten naar witte lijkt me wel een mooie!

Wat is chemische proces dat daar achter ligt? Waarschijnlijk bindt de koolstof uit de Norit zich aan de kleurstoffen in de witte wijn. Maar welke kleurstoffen? Op basis waarvan vindt die verbinding plaats?

Vriendelijke groeten,

Peter Wijga

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Proefje met ingredient om te koken als resultaat

als je het uit de buurt van de levensmiddelen houd kan je met mooi zuiver ammoniak en zoutzuur amoniumchloride maken. Dit is beter bekend onder de naam salmejac en of het witte deel van zwart op wit snoepjes.

neem wel elke keer een kleine overmaat aan zoutzuur, meng het, damp het in en je kan het proeven/verwerken.

als er ammoniak over blijft heb je niet zo'n prettige smaak.

een andere optie is het mengen van zoutzuur met natronloog oplossing. dan krijg je keukenzout (weer overmaat van zoutzuur anders krijg je een zeepsmaak).
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Proefje met ingredient om te koken als resultaat

En mocht je het je afvragen: zoutzuur is in wezen een gas, dat damp je lekker mee uit als je je stof droogt.

Berichten: 1.816

Re: Proefje met ingredient om te koken als resultaat

Actieve kool, norit dus, adsorbeert (zie Wiki) grote moleculen zoals kleurstoffen. Maar helaas ook wat smaakstoffen. En je moet wel filtreren met goed filterpapier anders gaat een deel v/d norit gewoon door je filter. Een koffiefilter is dus te grof.

Mocht de smaak erna wat tegenvallen, dan kun je er met wat rode wijn weer een soort rosé van maken. En de smaken voor en na laten testen verhoogt de spanning misschien?

Maar je kunt er een hele show van maken, rode wijn, zwarte wijn en daarna witte wijn of rosé. Pas wel op dat je noritpoeder niet inademt en niet knoeien want het geeft vreselijke vlekken op je kleren.

Witte wijn wordt natuurlijk niet op deze manier gemaakt.
LiA

Berichten: 448

Re: Proefje met ingredient om te koken als resultaat

Kaviaar maken door de vloeistof (bv. fruitsap) te mengen met natriumalginaat en het te druppen in een calciumdichloride oplossing. Daarna nog even afspoelen in water.

Berichten: 840

Re: Proefje met ingredient om te koken als resultaat

En mocht je het je afvragen: zoutzuur is in wezen een gas, dat damp je lekker mee uit als je je stof droogt.
Waterstofchloride is een gas bij kamertemperatuur! Zoutzuur kan alleen een gas worden als de 20,2% azeotroop welke kookt bij 110C. Beetje flauw inderdaad, maar zoutzuur en waterstofchloride zijn 2 verschillende dingen :P

Reageer