"Silly putty" synthese

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

"Silly putty" synthese

Beste mede-chemici

Ik wil graag als demo-proef een polymerisatie uitvoeren.

Ik ben na een klein poosje snuffelen, een werkvoorschrift voor het synthetiseren van het z.g.n. "silly putty" tegengekomen op het internet (een rubberachtig speelgoed met de eigenschappen van een dilatante vloeistof).

Echter.. voor deze synthese heb ik dichloordimethylsilaan nodig als grondstof, een stof die niet geheel zonder gevaren is en bovendien vrij lastig te verkrijgen is.

Kan iemand mij misschien vertellen waar ik aan een kleine hoeveelheid (250-500 ml) van deze stof kan komen voor een schappelijke prijs?

Ik heb de beschikking over de nodige beschermings- en veiligheidsmiddelen (brandblusser klasse B, Handschoenen, zuurkast met afzuiging etc. etc.).

Dus er wordt rekening gehouden met de veiligheid van mijzelf en de toeschouwers.

M.v.g.

Mark

Berichten: 338

Re: "Silly putty" synthese

Ik kan je spijtig genoeg niet helpen met een source voor dichloordimethylsilaan, maar indien je deze stof niet kan vinden, kan je eventueel een polyamide (nylon) maken?

Berichten: 45

Re: "Silly putty" synthese

Acros en aldrich al geprobeert?

Berichten: 338

Re: "Silly putty" synthese

Beiden verkopen toch niet aan particulieren? Indien je via een school werkt zal dit echter wel mogelijk zijn.

Reageer