Zelfontbrandingstemperatuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 42

Zelfontbrandingstemperatuur

Ik heb een vraag over de zelfontbrandingstemperatuur (autoignition temperature)

De zelfontbrandingstemperatuur is de laagste temperatuur waarbij iets spontaan ontbrandt en ook blijft branden.

Ik kwam deze grafiek tegen:

http://www.firesandexplosions.ca/hazards/h...ion_temperature

Hieruit blijkt dat hoe langer de koolstof keten hoe lager de zelfontbrandingstemperatuur is en omgekeerd.

Diesel van 200ºC ontbrand dus eerder spontaan dan benzine van 200ºC. Dit was voor mezelf een verrassend feitje, ik had het eerder andersom verwacht.

Weet iemand wat de logica hier achter is? (wellicht iets met thermolyse?)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zelfontbrandingstemperatuur

Het grafiekje gaat over alkanen. Diesel valt wel grotendeels in deze categorie, maar benzine niet. Benzine bestaat hoofdzakelijk uit aromaten. Ik denk niet dat je de zelfontbrandingstemperatuur zonder meer met elkaar kunt vergelijken.

Een verbrandingsreactie (elke reactie eigenlijk) wordt gedreven door de energiewinst (ΔG) die bij de reactie vrijkomt. Hoe groter die is des te sneller verloopt de reactie. Dat is één mogelijke reden.

Maar er speelt nog iets: elke reactie kent een activeringsenergie: een berg waar het energieniveau G 'overheen' moet als de reactie loopt. Ik denk dat met name deze activeringsenergie een rol speelt bij jouw grafiekje. De activeringsenergie voor methaan zou dan hoger zijn dan voor C17-alkaan.

Berichten: 42

Re: Zelfontbrandingstemperatuur

Ik kwam deze tabel tegen:

Substance ΔG˚ (kcal/mol)

H2O −54.64

CO2 −94.26

CO −32.81

CH4 −12.14

C2H6 −7.86

C3H8 −5.614

C8H18 4.14

C10H22 8.23

Ik weet niet of ik hem goed interpreteer maar hoe negatiever hoe stabieler.

Als het positiever is is er steeds minder energie nodig om de reactie op gang te brengen?

Ik had nog geprobeerd de zelfontbrandings temperaturen uit te rekenen met:

ΔG˚= ΔH˚- T*ΔS˚maar dat lukt niet echt....

van uit gaande dat:

ΔG < 0 spontane reactie

ΔG = 0 evenwicht

ΔG >0 niet spontaan

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zelfontbrandingstemperatuur

Opgepast 1!

Je tabelletje bevat geen G waarden maar ΔG waarden. Die horen niet bij een stof, maar bij een proces. Weet je bij welk proces deze waarden horen? Hint: het is niet de verbranding!

Opgepast 2!

Zoals Marjanne schrijft mag je de reactie-energie niet verwarren met de reactie-snelheid, en ook niet met de activerings-energie! Zie: activeringsenergie op Wikipedia

Als ΔG voor de verbranding van een stof negatief is, dan is er een vrije-energie-winst bij dit proces en kan het dus verlopen. Dat is geen kwestie van spontaan of niet spontaan, maar gewoon een kwestie van gaat of gaat niet. Maar dat betekent nog niet dat het ook zelf ontbrandt.

Als je het wiki-artikel leest zal je zien: Voor de zelfontbranding zou je de activeringsenergie van de reactie moeten kennen. En die heb je niet.

Misschien ook leuk: http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ie50375a015

Reageer