HPLC eluent

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

HPLC eluent

Hallo,

dit word mijn eerste vraag dus ik hoop dat iemand mij kan helpen



nu maak ik weleens loopvloeistof voor de HPLC

deze loopvloeistof bestaat uit water, NaCl, octylamine .

na dat de stofjes zijn gemixt wordt deze op pH gebracht tot 7 met fosforzuur

nu denk ik te weten dat de rede om het op ph te brengen zorgt als een soort buffer. weet niet of dit helemaal of dit goed is?

maar het gaat mij vooral om wat de functie kan zijn van de octylamine.

octylamine blijft volgens mij geen octylamine als je er een zuur bij doet.

het enige wat ik kan bedenken is dat de octylgedeelte zorgt voor een een apolairdere oplossing. klopt dit ?

maar ik zie niet hoe deze reactie er verloopt in de oplossing .

zal vast heel makkelijk zijn maar ik geen idee daarvoor denk ik dat ik basis kennis mis

zou iemand mij kunnen helpen met wat er gebeurt of een beetje opweg de goede richting inkunnen sturen waar ik ongeveer moet zoeken.

mvg

Clandestino

Berichten: 677

Re: HPLC eluent

Wanneer je wil weten welke de beste loopvloeistof is, of waarvoor de componenten van een gekende loopvloeistof dienen, dan moet je ook kijken naar de structuur van de stationaire fase en naar de structuren van de componenten die moeten gescheiden worden. Daarover ontbreekt hier alle informatie.

Octylamine wordt hier vermoedelijk gebruikt als ionpaar reagens. Een primair amine heeft een pKa van ongeveer 10,5 en is dus bij de gebruikte pH van 7 volledig geprotoneerd, en positief geladen. Dit reagens interageert met negatief geladen component ionen maar door de lange octylstaart zal het geheel interageren met de (vemoedelijk) C18 stationaire fase waardoor er retentie optreedt.

Het NaCl dient vermoedelijk om de ionische sterkte op een geschikt niveau te brengen.

Berichten: 2

Re: HPLC eluent

zo echt knap dat je dat zo kan vertellen .

het ging mij niet om welke loopvloeistof het beste is wou eigenlijk alleen weten het nut van de ocylamine maar dat is nu wel beantwoord. alleen nu heb een een paar vragen er bij gekregen maar je hebt me veel geholpen en ik kan weer in een richting gaan zoeken dank je wel.

Clandestino

Reageer