Waterkoeling PC

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Waterkoeling PC

Hallo allemaal,

Sorry dat ik zomaar even kom binnenvallen zonder introductie, maar ik denk dat dit de beste plaats is om mijn vraag te stellen.

Ik ben van plan een waterkoelingsysteem aan te schaffen voor mijn PC, een "investering" ;) van rond de 700 euro.

De meest courante metalen die worden gebruikt in zo'n systeem zijn : Aluminium, koper en nikkel.

Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat je best koper en aluminium niet in hetzelfde systeem gebruikt omdat er dan afzetting is van het ene metaal op het andere. (aluminium op koper dacht ik)

Nu ben ik van plan om Koperen blokken te kopen met een laagje nikkel (tegen oxidatie), maar de binnenkant van de radiator blijft wel bloot koper. Dus het water komt in contact met beide metalen.

Mijn vragen:

- Kan de aanwezigheid van zowel nikkel als kopper voor problemen zorgen?

- Is het nikkel-laagje echt beter of oxideert dit even lelijk als koper?

Alvast vriendelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Waterkoeling PC

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Toch maar even verplaatst: het Documentatieforum is meer als naslagwerk bedoeld.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: Waterkoeling PC

Zowel koper als nikkel zijn redelijk inert, maar koper heeft inderdaad de neiging om een donkere laag te vormen. Als het je gaat om er mooi uitzien, dan is een vernikkeld iets inderdaad beter, dat blijft glimmen, terwijl koper donker wordt (denk maar aan muntjes van 5 eurocent, die worden snel donkerbruin). Koper wordt echter alleen oppervlakkig aangetast.

Aan de binnenkant, waar het water door stroomt kan koper oplossen, zeker als er ook zuurstof en kooldioxide uit de lucht in contact kunnen komen met de vloeistof. Ik ga er echter van uit dat je koeling een gesloten systeem is. Mocht er koper in oplossing komen, dan zou het kunnen reageren met het nikkel, maar als je een gesloten systeem hebt, dan zal dat oplossen natuurlijk al snel stoppen als alle zuurstof is opgebruikt.

Koper kun je echter passiveren (minder gevoelig maken voor oxidatie door opgeloste zuurstof) door een heel kleine beetje benzotriazole op te lossen in het water. Deze stof beschermt het koper. Per liter water moet je dan een gram oplossen of zoiets (hoeveelheid is beslist niet kritisch, neem gewoon een mespuntje van deze stof en los dat op door goed schudden, het lost moeizaam en langzaam op) en dat beschermt het koper tegen oxidatie. Hoe die passivatie precies werkt weet ik niet, ik denk dat het benzotriazole een heel dun laagje vormt op het koper en op die manier het metaal ontoegankelijk maakt.

Benzotriazole kun hier kopen: http://www.artcraftchemicals.com/

Gewoon de contact-form invullen en vragen om benzotriazole. Het staat ook in de prijslijst. Benzotriazole is geen gevaarlijke stof, het is hoegenaamd niet giftig en mag per post verstuurd worden, je moet het goed luchtdicht afgesloten bewaren.

Misschien heeft www.labstuff.nl ook wel de mogelijkheid om er aan te komen, maar het staat niet op zijn prijslijst.

Berichten: 133

Re: Waterkoeling PC

Mijn boven buurman heeft laatste een waterkoeling systeem gehaald. deze werkt zonder problemen omdat bij het systeem een koelvloeistof wordt meegegeven dus echt waterkoeling mag het niet genoemd worden maar enfin..

Een alternatief is om een grotere kast te kopen met meerdere grotere ventilatoren dit heb ik ook gedaan bij de bovenbuurman (hij is een pc freak) en de kast wordt zonder waterkoeling niet warm als er meerdere zwaardere programma´s gedraaid worden. we hebben zelfs de pc kunnen versnellen van 2.5 Ghertz naar 3.5 Ghertz en dat zonder de waterkoeling!!!

Maar bon, als ik jou was zou ik me nog eens gaan bedenken wat de waterkoeling is 700 euries en een grotere kast met grote en meerdere ventilatoren is 250 euries.

Berichten: 3.145

Re: Waterkoeling PC

Wat die prijs betreft ben ik het wel eens met fleppie. Ik vind 700 euro nogal veel geld voor een koeling. Dat is net zo veel als mijn hele PC-systeemkast met moederbord, CPU, geheugen etc. :lol:

Voordeel van een waterkoeling lijkt me wel dat je een stil systeem kunt hebben. Al die loeiende ventilatoren maken het er ook niet beter op.

Nog een opmerking voor waterkoeling. Wat ik ook zou doen is het water, voordat het het systeem in gaat eerst even koken. Op die manier drijf je alle opgeloste zuurstof (en andere gassen) er uit en kan er dus weer minder koper worden geoxideerd. Uitkoken in combinatie met passivatie lijkt mij meer dan afdoende en dan heb je naar mijn idee geen speciale (ongetwijfeld ook heel dure) koelvloeistof nodig. Bij Artcraftchemicals heb je al 50 gram benzotriazole voor $8.80 (pakweg EUR 6), daar komt nog pakweg $7 (EUR 5) bij voor porto. Dus, als je al 700 euro investeert, dan lijkt me dit ook nog wel zinvol.

Zelf heb ik in het verleden ook wel overgeklokt (bijv. met het roemruchte BP6 moederbord waar 2 CPU's op konden) maar met overklokken ben ik op een gegeven moment gestopt omdat het resultaat zo tijdelijk is. Een jaar later kun je wat je met veel moeite voor elkaar krijgt met overklokken voor een heel redelijk bedrag in de winkel kopen zo 'out of the box'. Dus nu draai ik altijd op hardware in de sub-top. Zo zit ik nu bijv. te denken aan die nieuwe Intel core i5 750 processor, net onder de echte core i7, maar wel een stuk goedkoper en toch heel snel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Waterkoeling PC

Jah, ik had dit topic idd per ongeluk ergens verkeert gestart, had teveel vensters open staan en heb me vergist...

Bedankt voor jullie reacties!

:)

Ik denk dat ik die benzotriazole maar eens ga opzoeken.

Ik gebruik idd geen gewoon water, maar een speciale koelvloeistof:

Link vloeistof

Nu, het reservoir dat ik ga kopen is nogal gevoelig. (acryl)

Er is op verschillende forums te lezen dat het barst in aanraking met glycol of alcohol.

Dat probleem ga ik toch niet hebben met benzotriazole, of wel?

En als het een laagje vormt op het koper, doet het dan iets af aan de koelprestaties? Of is dat complete nonsens?

Ja ik weet het 700 euro is veel geld. Maar met 2 grafische kaarten wordt het echt warm. De stock koeling maakt ter veel lawaai en voor goede custom koeling heb ik geen plaats meer. Ik wil alles zo stil mogelijk, overklokken intereseert me niet echt (behalve een beetje op de cpu dan :-) 3,16Ghz ==> 3,8Ghz à 4,2Ghz. En die kan je nog niet kopen :-).

In ieder geval erg bedankt al!

Berichten: 16

Re: Waterkoeling PC

Wat ook een leuke optie is, om de gehele computer in paraffine olie te zetten (op bewegende onderdelen na zoals HD en CD/DVD). Op youtube staan een aantal video's met instructies over hoe/wat. Ik zelf zat dit ook te overwegen om als "cadeautje" een aquarium aan mijn vriendin te geven met haar nieuwe PC geheel in de olie met plastic visjes en alle toeters en (lucht)bellen.

Ik heb het zelf nog niet gedaan omdat het geintje mij iets te duur werd (100-200euro voor de olie+250euro pc), verder weet ik ook nog niet hoe het systeem reageert op lange duur. Ook moet je rekening houden om de socket te kitten, het schijnt dat er na een tijdje de olie achter de CPU komt en vervolgens problemen gaat geven.

Mocht ik in de toekomst iets meer verdienen dan mijn huidige studenten loontje dan ga ik dit zeker eens proberen ;). Maar verdiep je er wel goed in omdat niet overal de juiste instructies worden gegeven over hoe/wat.

Berichten: 1.379

Re: Waterkoeling PC

Ik heb ervaren dat een dunne koperen buis met stromend water prima functioneert als koelsysteem voor een electromagneet. Het benzotriazol in het water werkt echter niet als passivator maar als corrosieinhibitor voor koper.

Een ander probleem betreft de binnenzijde van koperen buis. Daarop mag zelfs geen spoortje koolstof of grafiet aanwezig zijn als restant van de productie van de buis. Tevoren schoonmaken door er een prop met zeepwater doorheen te trekken lijkt mij nuttig. Koolstofresten kunnen leiden tot gaatjes in de buis waaruit water kan gaan spuiten.

Met galvaniseren van buiten los je dat probleem niet op. De aantasting gaat van binnen uit.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer