Analyse van een onbekende waterstroom

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 541

Analyse van een onbekende waterstroom

Goedendag allemaal,

voordat ik de vraag stel even een schets van de omstandigheden. Ik ben bezig met afstuderen en ik moet daarvoor onder andere een waterafvalstroom analyseren. in deze afvalstroom kan eigenlijk van alles zitten. van organische stoffen tot mineralen. nu wil ik mij in eerste instantie richten op de mineralen. ik ben eigenlijk op zoek naar een sneltest of een protocol voor het testen op mineralen. ik heb de zoekfunctie al gebruikt en ben de volgende site tegengekomen

http://de.wikipedia.org/wiki/Nachweise_für_Anionen#Anionen

Hier staan een aantal goede bruikbare dingen op. ik wil eigenlijk met deze sneltest/protocol op een snelle en handige manier kijken of het betreffend kation of anion aanwezig is. En dan als het aanwezig de concentratie bepalen. Het scheelt een hoop werk als door een simpele test blijkt dat iets niet aanwezig is.

Wie kan mij hiermee helpen.

Met vriendelijke groet,

Remco

Berichten: 281

Re: Analyse van een onbekende waterstroom

Is het niet handiger om met een ICP MS te werken? Dan kan je een behoorlijk aantal elementen in een keer scannen.

Berichten: 541

Re: Analyse van een onbekende waterstroom

ja alleen heb ik deze helaas niet tot mijn beschikking. Heb alleen een hplc, gc, aas, spetrometer en rontgenspectrometer.

Berichten: 133

Re: Analyse van een onbekende waterstroom

Heb je de vraag al bij een watermaatschappij neergelegd aangezien die dagelijks bezig zijn met het drinkwater analyseren op mineralen ed.

Daarnaast moet het mogelijk zijn om de concentraties van mineralen met de HPLC te analyseren alleen de analyse van het spectrum durf ik niks over te zeggen...

Berichten: 36

Re: Analyse van een onbekende waterstroom

Daarnaast moet het mogelijk zijn om de concentraties van mineralen met de HPLC te analyseren alleen de analyse van het spectrum durf ik niks over te zeggen...
Via ion gevoelige scheidingskolommen kun je inderdaad er een hoop gegevens uithalen, maar door de verschillende vervuilingen in het water zul je beter afzijn met ICP/ICP-MS Je zegt deze niet tot je beschikking te hebben waardoor je als je toch dit soort dingen wilt bepalen aangewezen bent tot het verwisselen van heel veel lampen 8-[ .

Als je aan het afstuderen bent loop je misschien ook nog stage, waardoor je misschien op het bedrijf kunt vragen of ze daar het kunnen analyseren.

Wat je zowiezo kunt doen is de anionen bepalen via titraties (SO4, NH4, NO3, Cl enz)

Reageer