proefjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

proefjes

zelf ben ik eigenlijk ook wel op zoek naar leuke en ongevaarlijke proefjes (niet met sterke zuren en dat soort dingen, want dat mag ik niet :( )

alvast bedankt.

Berichten: 281

Re: proefjes


Berichten: 10

Re: proefjes

oke, heel erg bedankt!

Berichten: 3.145

Re: proefjes

Ik heb ook aardig wat experimenten gedaan en op mijn website geplaatst. Hier zitten vast ook wel een paar experimenten tussen die jij heel goed kunt doen.

http://woelen.homescience.net/science/chem/exps/index.html

Ik ben wel van mening dat als je iets meer wilt dan het bruis- en bubbelgebeuren met bakpoeder en azijn dat je toch niet ontkomt aan werken met sterke zuren. In verdunde vorm zijn deze zuren echt niet zo gevaarlijk als veel mensen je doen denken. Om mee te beginnen zou je kunnen werken met 10% oplossingen van zoutzuur en zwavelzuur. Je moet gewoon gezond verstand gebruiken en een aantal basisveiligheidsregels in acht nemen.

Als je wilt beginnen met experimenten is het misschien ook interessant om te lezen hoe je een eenvoudig doch interessant huislabje kunt opzetten met een set basisstoffen waar je al heel veel mee kunt (leuke kleurreacties, interessante proeven met diverse gassen).

http://woelen.homescience.net/science/chem/misc/homelab.html

Op mijn website is ook een en ander over veiligheid en verantwoorde afvalverwerking te lezen:

http://woelen.homescience.net/science/chem/exps/rules.html

Berichten: 10

Re: proefjes

ja, ik had al in haarlem een scheikundedoos gekocht,

met onderandere:

-wijnsteenzuur

-kopersulfaat (||)

-ijzersulfaat (||)

-magnesiumstrookjes

-natriumcarbonaat

-calciumhydroxide

-kaliumhexacyanoferraat (||)

-kaliumjodide

-wat lakmoespapier

verder nog in een drogist citroenzuur en natriumbicarbanaat gekocht.



en ik had nog een vraag, bestaat zoutzuur ook in vaste vorm (bij kamertemeratuur)?

enne, leuke site!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: proefjes

Waterstofchloride is een gas. Je zult het dus niet zomaar in een potje vinden.

Berichten: 3.145

Re: proefjes

Zoutzuur is waterstofchloride (een gas, zoals als eerder is opgemerkt), opgelost in water. Deze oplossing is vloeibaar en is als zodanig te koop (10% oplossing te koop bij DA-drogist in goede zuivere vorm, geschikt voor proefjes). Het komt niet voor als vaste stof, in ieder geval niet bij normale temperaturen. Je kunt het tot max. ca. 38% krijgen (gewichtspercentage), maar dat nevelt vreselijk aan de lucht is een ramp om mee te werken. Met oplossingen tot pakweg 20% kun je goed werken, daarboven wordt het vervelend vanwege de nevel die er af komt en die erg prikkelend en corrosief is.

Berichten: 10

Re: proefjes

oke, bedankt!

maar ik mag alsnog geen zoutzuur/zwavezuur, kunnen jullie me misschien een ander (zwak) zuur aanraden?

alvast bedankt

Berichten: 83

Re: proefjes

misschien citroenzuur of azijnzuur

Berichten: 10

Re: proefjes

ja, dat gebruik ik nu tegenwoordig ook, maar het jammere is dat dat geen ijzer kan oplossen:(

Berichten: 3.145

Re: proefjes

Een goed alternatief is natriumwaterstofsulfaat. Dit is te koop als pH-minus voor zwembaden. De Welkoop verkoopt dit in potten van een kilo of 3. Helaas zitten we al wat laat in het seizoen, misschien is het al van de planken en moet je wachten tot volgend voorjaar (het is een typisch seizoensproduct). Labstuff heeft ook wel natriumwaterstofsulfaat, maar dat is een zuiverder en duidelijk duurdere variant. Misschien voor jouw proefjes in eerste instantie net iets te duur.

Echter, een oplossing van natriumwaterstofsulfaat is ook vrij sterk zuur, beduidend sterker dan citroenzuur of azijn. Als je geen 10% zoutzuur mag, dan vrees ik dat deze stof ook een probleem is. Hoe dan ook, als je geen sterke zuren mag gebruiken, dan wordt daarmee een zeer groot deel van de chemie voor je afgesloten. Citroenzuur en azijn zijn (schat ik)toch zeker 1000 keer zo zwak zuur in 10% oplossing als zoutzuur of zwavelzuur.

Berichten: 10

Re: proefjes

ja, dat is waar.

maar ik zou het wel mogen als ik het niet op mijn kamer doe, want dat is nogal gevaarlijk...

ik heb ook een multiplexplank met een glazen plaat eropgekit, en daar doe ik mij proefjes op.

ik zou het wel mogen als ik het in de schuur doe, maar daar is geen ruimte voor :cry: ...

en kunnen jullie ook een paar veiligheidsregels stellen voor mijn vriend sj991?

want die mag wel met zoutzuur en zwavelzuur werken.

alvast bedankt.

Berichten: 3.145

Re: proefjes

Op je slaapkamer moet je niet gaan experimenteren. Dan vind ik gebruik van zoutzuur of zwavelzuur nog minder een probleem dan gebruik van bijv. kopersulfaat, cobaltsulfaat of nikkelsulfaat. Probleem is nl. dat er microscopisch fijn stof met de betreffende metaalionen kan ontstaan (bijv. bij bubbelen van een oplossing waarin een gas ontstaat), die dan de slaapkamer verontreinigen, waarin je vele uren per dag verblijft. Je krijgt dan lange termijn blootstelling aan lage doses. Dat vind ik persoonlijk een groter risico dan het werken met bijv. 10% HCl. Dat laatste is niet zo best voor bijv. je vloerbedekking of de coating van je bureau, maar voor je eigen gezondheid is het minder bezwaarlijk dan vele metaalzouten.

Dus, sowieso niet op je kamer experimenteren, maar buiten of in een garage. Allermooist is natuurlijk als je ergens een kamertje hebt, waar je je experimenten doet en je materialen opslaat en verder nergens anders. Dan houd je het allemaal mooi gescheiden van leefruimtes. Maar die luxe heeft helaas niet iedere hobbychemicus.

Berichten: 10

Re: proefjes

ja, dat heb ik inderdaad niet echt..

in de schuur zou ik wel de proefjes kunnen uitvoeren, alleen daar kan ik de spullen niet bewaren...

(te veel troep)

Berichten: 10

Re: proefjes

YES!!!

ik heb mijn ouders eindelijk zover gekregen dat ik zoutzuur mag gebruiken, maar wel in een oplossing van 1 op 100.

zou ik met een 1 op 100 oplossing ijzer kunnen oplossen?

en op school met "natuurkunde" (eigenlijk techniek) ga ik een soort lamp maken met een glazen plaat en reageerbuishouder, en dan kan ik daar dus buiten proefjes doen. Afbeelding

alvast bedankt, H2O12.

Reageer