[scheikunde] Reactorkunde:verblijftijdspreiding in CSTR

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

[scheikunde] Reactorkunde:verblijftijdspreiding in CSTR

Hey,

Voor het vak Technologische werkwijze moet ik een test doen met 5 in serie geschakelde CSTR's. Ik was van plan om te kijken wat de invloed van het volumedebiet op de verblijftdijdspreiding (RTD) is.

Als iemand ooit een soortgelijk experiment heeft uitgevoerd, of ervaring heeft met CSTR's zou ik graag weten wat ik ongeveer kan verwachten. Met die informatie zou ik mijn werkplan kunnen controleren en zo nodig bijschaven.

Alvast bedankt :)

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Reactorkunde:verblijftijdspreiding in CSTR

Vertel eerst eens wat een CSTR is en wat hij doet. Een chemische reaktor?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 27

Re: [scheikunde] Reactorkunde:verblijftijdspreiding in CSTR

Een CSTR staat voor Continuous Stirred Tank Reactor. Het is dus een geroerde reactor in een continue proces. Door de reactor loopt een in te stellen volume debiet. Omdat in dit experiment geen chemische reactie plaatsvindt hoeft men er geen rekening mee te houden dat het volume veranderd.

De verblijftijdspreiding in de reactor wordt gemeten door het inspuiten van een kleine hoeveelheid NaCl-oplossing op tijd=0. Bij de uitgang van de reactor zal de concentratie NaCl gemeten worden met een geleidbaarheidsmeter. Uit de curve die hiervan gemaakt kan worden is te zien dat niet alle deeltjes tegelijk de reactor verlaten, waar ze wel tegelijk zijn ingevoerd.

Bij dit experiment wil ik onderzoeken wat de invloed is van het volume debiet op de verblijftijdspreiding. Als iemand hier ervaring in heeft en wat tips heeft zou dit nuttig kunnen zijn voor mijn voorbereiding/verwerking.

Alvast bedankt. :)

p.s. Ik zie nu ook dat de vraag een beetje vaag geformuleerd was, ik hoop dat ik hem zo beter heb kunnen toelichten.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Reactorkunde:verblijftijdspreiding in CSTR

In het eerste stukje zeg je dat je geen rekening hoeft te houden met het veranderende volume, maar het volume is constant. Hoe kan er anders sprake zijn van een CSTR als de in- en uit-flow niet gelijk aan elkaar zijn?

Als antwoord op je vraag: een hoger debiet zorgt voor een grotere doorspoeling. Dan mag je nu zelf bedenken wat er met de verblijftijd van het NaCl gebeurt.

Reageer