[Wiskunde] Vrouwen op de markt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[Wiskunde] Vrouwen op de markt

Hoi, ik heb een probleem met de volgende opgave.

We moeten een soort model erin zien, maar dat lukt me niet, ik krijg nie alles op een rijtje :roll: Kan iemand me helpen?

Opgave:

Twee vrouwen verkopen op de markt appels. Ieder begon de dag met dertig appels. De ene vrouw verkocht telkens twee appels voor 1 euro en de andere vrouw verkocht 3 appels voor 1 euro. Aan het eind van de dag hadden ze samen 25 euro voor de appels gekregen. De volgende dag besluiten ze samen te gaan werken. Ze leggen hun appels bij elkaar- ieder had weer dertig appels bij zich- en ze verkopen telkens vijf appels voor 2 euro. Aan het eind van de dag blijkt er maar 24 euro in kas te zijn. Ze krijgen ruzie, omdat ze elkaar ervan beschuldigen de ontbrekende euro te hebben gepikt. Wat is er met die euro gebeurd?

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [Wiskunde] Vrouwen op de markt

Bereken de gemiddeldes per appel bij een totaalprijs van (15×1)+(10×1) en van (12×2)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Wiskunde] Vrouwen op de markt

Code: Selecteer alles

30 + 30     60



---  --- =? ---



3    2       5


breuken rekenen. Zoiets wat je bedoelt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Wiskunde] Vrouwen op de markt

Wat is er met die euro gebeurd?
Niets, die is in de portomonnees van de klanten blijven zitten.

Als ze eerst hun appels voor 1/2 resp. 1/3 euro verkopen, en ze wilden de volgende dag hetzelfde verdienen, hadden ze hun appels voor (1/2+1/3)/2 = 5/12 :roll: 0.41666 euro per stuk moeten verkopen in plaats van 2/5 = 40 cent.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 34

Re: [Wiskunde] Vrouwen op de markt

Een wiskundig model erbij maken zou je vast helpen

Reageer