Heat packs

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 190

Heat packs

Hallo iedereen,

als wetenschappelijk project voor de hogeschool waar ik studeer moeten we een heatpack beschrijven en zelf produceren. Het gaat hier om heatpacks die met behulp van een 'knopje' een metaal buigen en zo de kristallisatie van een zout start. Het pack kan later terug worden gebruikt op dezelfde manier.

Een eerste vraag waarop ik niet direct een antwoord vind via googelen:

welke zouten zouden kandidaten zijn voor dit heat pack?

Op elke site staat wel dat men NaAc gebruikt, maar een andere optie heb ik tot nu toe nog niet gevonden. Het zou dan interessant zijn om ook andere zouten te proberen om zo tot een verslag te komen welke hiervan het beste fungeert.

Alvast bedankt voor de moeite.

Berichten: 677

Re: Heat packs

Je hebt een zout nodig waarvan de kristallisatie sterk exotherm is, en dat bovendien makkelijk een oververzadigde oplossing vormt bij kamertemperatuur. Ik vrees dat dit de opties nogal beperkt. Persoonlijk ken ik geen ander zout dan natriumacetaat dat hieraan voldoet.

Berichten: 3.145

Re: Heat packs

Een ander zout dat dit doet is natriumthiosulfaat 5-hydraat: Na2S2O3.5H2O.

De vaste stof kun je 'smelten' in zijn eigen kristalwater. Dat krijg je al voor elkaar bij een graadje of 50...60. Als je het vervolgens laat afkoelen, dan blijft het vloeibaar. Door een schok of tik kan het plotseling kristalliseren en wordt het warm. Dit is een leuke proef voor in een reageerbuis (neem 5 gram van deze stof en verwarm zachtjes boven een klein vlammetje totdat het geheel vloeibaar is geworden).

De reden waarom dit niet wordt gebruikt lijkt mij dat het minder stabiel is dan natriumacetaat 3-hydraat. Het thiosulfaat ion splitst vrij gemakkelijk een zwavelatoom af en dan wordt de boel troebel en het werkt niet meer. De droge vaste stof is stabiel (ik heb samples van meer dan 25 jaar oud), maar in oplossing ontleedt het vrij snel.

Berichten: 190

Re: Heat packs

Alvast bedankt voor de reacties!

Misschien nog een vraagje over de gel die in het zakje zit, heeft die een speciale samenstelling? Hiermee bedoel ik natuurlijk of er nog andere stoffen van het gebruikte NaAc inzitten en hoe krijg je zo'n gel in zen precieze vorm?

Groetjes

Berichten: 190

Re: Heat packs

Ik heb ondertussen na wat zoekwerk al heel wat gevonden.

Alvast bedankt voor de reacties!

Berichten: 39

Re: Heat packs

Ik heb mezelf als eens goed verdiept in handwarmers en mijn ervaringen vastgelegd: http://www.thuisexperimenteren.nl/science/.../handwarmer.htm

Daar vindt je ook een beschrijving naar een alternatieve handwarmer, die echter werkt volgens een ander principe.

Berichten: 190

Re: Heat packs

Om nog even terug te komen op mijn vragen omtrent het heatpack, zit ik met volgend probleem.

Je moet een oververzadigde oplossing bereiken van NaAc, dat weet ik ondertussen al.

Nu heb ik op een site gelezen dat een oververzadiging van 2:1 perfect is.

Nu wat wil dit juist zeggen? Ik heb in het labo al vanalles geprobeerd, rekening houdende met het feit dat de oplosbaarheid van NaAc in water bij kamertemperatuur ongeveer 460 g/l is en bij 100°C ongeveer 760 g/l.

Ik heb oplossingen gemaakt van 76 g NaAc in 100 ml water, van 152 g in 100 ml water, maar niets schijnt te lukken. (eerst water verhitten tot ongeveer kookpunt en dan NaAc toevoegen was mijn methode).

Bij de eerste poging was mijn oplossing na afkoelen schijnbaar niet echt oververzadigd, ze reageerde op geen enkele manier tot kristallisatie.

Bij de laatste oplossing ontstonden er na afkoelen zowel een vloeistof (bovenste fractie) als een bodem met kristallen, er ontstond dus spontane kristallisatie.

Mijn vraag: heb ik ergens een slechte concentratie gebruikt, of hoe kan ik er voor zorgen dat er geen spontane reactie optreedt in het laatste geval?

Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Heat packs

Je moet sowieso water gebruiken dat ontgast is en geen spoortje stof bevat. Oververzadigd kun je zien als dat elk molecuul wil uitkristalliseren, maar dat vooral niet als eerste wil doen. Gasbelletjes, hoe klein ook, en stofdeeltjes kunnen als kristallisatiekiem dienen.

Berichten: 190

Re: Heat packs

Je moet sowieso water gebruiken dat ontgast is en geen spoortje stof bevat. Oververzadigd kun je zien als dat elk molecuul wil uitkristalliseren, maar dat vooral niet als eerste wil doen. Gasbelletjes, hoe klein ook, en stofdeeltjes kunnen als kristallisatiekiem dienen.
betekent dit dat gewoon gedemineraliseerd water niet volstaat? dit zou theoretisch toch geen sporen mogen bevatten van gassen en stofdeeltjes... we hebben in ieder geval met demi water gewerkt.

Reageer