Heat packs

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 190

Heat packs

Hallo iedereen,

als wetenschappelijk project voor de hogeschool waar ik studeer moeten we een heatpack beschrijven en zelf produceren. Het gaat hier om heatpacks die met behulp van een 'knopje' een metaal buigen en zo de kristallisatie van een zout start. Het pack kan later terug worden gebruikt op dezelfde manier.

Een eerste vraag waarop ik niet direct een antwoord vind via googelen:

welke zouten zouden kandidaten zijn voor dit heat pack?

Op elke site staat wel dat men NaAc gebruikt, maar een andere optie heb ik tot nu toe nog niet gevonden. Het zou dan interessant zijn om ook andere zouten te proberen om zo tot een verslag te komen welke hiervan het beste fungeert.

Alvast bedankt voor de moeite.

Berichten: 677

Re: Heat packs

Je hebt een zout nodig waarvan de kristallisatie sterk exotherm is, en dat bovendien makkelijk een oververzadigde oplossing vormt bij kamertemperatuur. Ik vrees dat dit de opties nogal beperkt. Persoonlijk ken ik geen ander zout dan natriumacetaat dat hieraan voldoet.

Berichten: 3.145

Re: Heat packs

Een ander zout dat dit doet is natriumthiosulfaat 5-hydraat: Na2S2O3.5H2O.

De vaste stof kun je 'smelten' in zijn eigen kristalwater. Dat krijg je al voor elkaar bij een graadje of 50...60. Als je het vervolgens laat afkoelen, dan blijft het vloeibaar. Door een schok of tik kan het plotseling kristalliseren en wordt het warm. Dit is een leuke proef voor in een reageerbuis (neem 5 gram van deze stof en verwarm zachtjes boven een klein vlammetje totdat het geheel vloeibaar is geworden).