Fluoride

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Fluoride

We willen voor ons pws met een spectrofotometer het gehalte fluoride bepalen.

Hiervoor hebben we de adsoprtie piek nodig. Weet iemand in welk spectrum fluoride zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fluoride

Nergens, aangezien fluoride geen chromofoor is. Je zult dus een kleurreagens moeten toevoegen. Welke dat is weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Fluoride

Ik heb op mijn werk een (inmiddels bijna antiek) boekje met kleuringsreagentia voor allerlei elementen.

Ik zal morgen voor je kijken. Als er iets in staat zal ik je een copie mailen.

Maar eerlijk gezegd betwijfel ik het wel. De normaliter gebruikte meettechnieken voor fluoride zijn ionchromatografie en de ionselectieve electrode (potentiometrie).

Ik ken verder ook uit mijn labverleden geen enkele kleuringsreactie voor fluoride. :oops:

Maar ik zal voor je kijken. ;)

Berichten: 541

Re: Fluoride

Er bestaat een dr lange test voor fluoride, dit gaat ook met een kleurcomplex. (volgensm mij ontkleurt deze.) Je zou daar wat informatie over kunnen zoeken

Berichten: 133

Re: Fluoride

Ik heb het gehalte van flour met een titratie bepaald maar hoe ik dat precies gedaan heb weet ik zo niet meer.

Maar het kan gewoon met een redox reactie opstellen en dan de pH of de ionen meten.

Berichten: 374

Re: Fluoride

Fleppie schreef: Ik heb het gehalte van flour met een titratie bepaald maar hoe ik dat precies gedaan heb weet ik zo niet meer.

Maar het kan gewoon met een redox reactie opstellen en dan de pH of de ionen meten.
Hoe kan je HBO hebben afgemaakt en niet meer weten wat voor titratie je hebt gedaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Fluoride

Hoe kan je HBO hebben afgemaakt en niet meer weten wat voor titratie je hebt gedaan?
Nou... ik heb tijdens mijn studie eens 3 maanden lang alleen maar potentiometrische bepalingen gedaan, en ik zou er echt geen zier meer van kunnen oplepelen nu.

Waarom moet je nou zo reageren? Je post iets te snel zonder even na te denken.

En dat is mijn persoonlijke mening, dus vergeet even dat ik ook als moderator hier aan het posten ben.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 306

Re: Fluoride

Hoi,

wij bepalen fluoride in waterige monsters m.b.v. een alizarin complex!

Om precies te zijn met "Alizarin Fluorine Blue" bij een golflengte van 427 nm

Sigma catnr. = 127655

Brutoformule = C19H15NO8

Molgewicht = 385.32

Groetjes

Alex

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Fluoride

ajonker schreef: Hoi,

wij bepalen fluoride in waterige monsters m.b.v. een alizarin complex!

Om precies te zijn met "Alizarin Fluorine Blue" bij een golflengte van 427 nm
Deze methode heb ik ook in dat 'antieke' boekje.

Ik heb hem gescand als pdf. Het is een methode waarbij de gevormde kleur wordt weggebleekt, dus wellicht dat dit ook dezelfde methode is als waar Vreggie het over heeft.

Pwssk, als hij zinvol is, dan kan ik hem je mailen.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Fluoride

beste Marianne,

ik ben ge-interesseerd in de naam van dat "antieke boekje".

Ik ben nl erg ge-interesseerd in alles wat te maken heeft met kleurreacties/reagentia.

groeten,

patrick vda

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Fluoride

Patrick, de naam van het boekje is, als ik het me goed herinner, ´Organische Reagenzien für die Elementen-Nachweise´. Het is een boekje van de firma Merck, dat ik ooit (in 1985 (?)) kreeg van een vertegenwoordiger in Merck-chemicaliën.

Er staan, voor een groot deel van de elementen, specifieke reagentia in voor een kwantitatieve spectrometrische analyse, compleet met grafiekjes van extinctie vs. concentratie. Het is in het Duits, maar dat mag toch voor een chemicus geen groot bezwaar zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Fluoride

Marjanne,

hartelijk dank !!

groeten,

Pa

Berichten: 41

Re: Fluoride

ionselectieve electrode
Heb ik op het HLO nog wel eens geprobeerd zelf te bouwen voor fluoride. Ik weet nog, dat 'ie wel iets deed, maar echt kwantitatief kon je het niet noemen.

Ook ik weet niet meer precies hoe dat ook weer in zijn werk ging na zo'n lange tijd.

Ik weet wel, dat ze ook op het lab waar ik werk voor Fluoride de ionselectieve elektrode gebruiken.

Berichten: 3.145

Re: Fluoride

Maar het kan gewoon met een redox reactie opstellen en dan de pH of de ionen meten.
Met een redox-reactie kan het zeer zeker niet zijn gegaan. Er is geen enkele stof die in staat is om fluoride in waterige oplossing te oxideren, noch te reduceren.

Reductie is helemaal onmogelijk, want fluor kan niet in een nog lagere oxidatietoestand komen dan -1. Oxidatie kan wel, maar dan alleen in extreme oplosmiddelen zoals watervrij HF of HSbF6, met een extreme oxidator als XeF6 met xenon in de +6 oxidatietoestand of O2PtF6, de laatste bevat O22+ als zeer sterk oxiderend kation.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Fluoride

Marjanne schreef: Patrick, de naam van het boekje is, als ik het me goed herinner, ´Organische Reagenzien für die Elementen-Nachweise´. Het is een boekje van de firma Merck, dat ik ooit (in 1985 (?)) kreeg van een vertegenwoordiger in Merck-chemicaliën.

Er staan, voor een groot deel van de elementen, specifieke reagentia in voor een kwantitatieve spectrometrische analyse, compleet met grafiekjes van extinctie vs. concentratie. Het is in het Duits, maar dat mag toch voor een chemicus geen groot bezwaar zijn...
Weer terug op mijn werk moet ik een kleine correctie doen:

Het boekje is uit 1975 (uitgave E. Merck Darmstadt) en heet: 'Organische Reagenzien für die spurenanalyse'. Het is geschreven door J. Fries en H. Getrost.

Reageer