[scheikunde] Omringingsgetal en dipoolmomenten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Omringingsgetal en dipoolmomenten

Hallo,

Op school leren wij nu over molecuulbouw en stofeigenschappen en het begrip omringingsgetal komt vaak voor in veel vragen. (Ik zit in Gym5 maar ben niet echt een scheikunde wonder dus als iemand antwoord graag in makkelijke termen.. :])

Ik snap een paar van die vragen niet omdat ze zeggen dat het omringingsgetal bv. 4 is terwijl ik er 3 tel..

Bij PCl3 zeggen ze dat er 4 zijn.. maar je hebt toch maar 3 Cl?

En bij C2H4 staat dat het er 3 zijn.. Waarom is dat?



Ook vragen ze of je zeker kunt weten dat N2O een dipoolmoment groter dan nul heeft?

Als antwoord staat er: Ja, het molecuul bezit een No-dipoolmoment, dat niet vectoriëel gecompenseerd wordt door andere dipoolmomenten.

Kan iemand dit antwoord uitleggen?

Als laatste staat er: Gegeven zijn de elektronenformules van H2O, SO2 en S8.

H2O en SO2- moleculen bestaan beide uit drie atomen. De bindingshoek in H2O is 104,5, terwijl die in SO2 maar liefst 119,5 is. Geef een verklaring voor dit grote verschil.

Hoe verklaar ik dit dan ?

Ik hoop dat iemand zin heeft om dit te lezen en kan beantwoorden :)

-WhywouldI

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Omringingsgetal en dipoolmomenten

PCl3 heeft een vrij elektronenpaar, net zoals stikstof en zuurstof en nog heel veel andere niet-metalen deze hebben.

Dat feit vergeet je in al je vragen op de een of andere manier ;)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Omringingsgetal en dipoolmomenten

Wat is een vrij elektronenpaar, of hoe weet je dat dat er is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Omringingsgetal en dipoolmomenten

Een vrij elektronenpaar is letterlijk een koppeltje vrije elektronen. Om je dat helemaal uit te leggen, dien ik in orbitaaltheorie te duiken.

Aannemelijker voor jou is het nu om in het periodiek systeem te kijken. Voorbeeld: ik maak water uit waterstof en zuurstof.

Betrokken elementen: waterstof en zuurstof.

Elektronen in de buitenste schil: 1 voor waterstof, 6 voor zuurstof.

Makkelijkste manier voor octetomringing: voor waterstof: 1 elektron opnemen, voor zuurstof: 2 elektronen opnemen.

Zodra waterstof met zuurstof reageert (is een verbranding) zullen er 2 H-O bindingen gevormd worden. Deze bindingen bestaan beide uit 2 elektronen, 1 van waterstof, 1 van zuurstof. Je zou ook kunnen zeggen dat de elektronen nu een beetje bij beide atomen van de binding horen.

Waterstof heeft nu 2 elektronen in de buitenste schil en heeft de edelgasconfiguratie van helium bereikt.

Zuurstof heeft nu 8 elektronen in de buitenste schil (1 van elke waterstof bovenop de 6 die hij al had) en heeft de edelgasconfiguratie van neon bereikt.

Bij zuurstof zijn dus nu 2x2 elektronen niet in gebruik, en deze vormen 2 elektronenparen.

Zelfde regeltjes gaan op bij stikstof (bijvoorbeeld ammonia: NH3): 5 elektronen in buitenste schil, 3 van waterstof erbij. 6 elektronen in gebruik, 2 blijven er over en maken samen 1 elektronenpaar.

Fosfortrichloride: fosfor: 5 elektronen in buitenste schil, 3 van chloride erbij, 6 elektronen in gebruik, 2 blijven er over en maken samen 1 elektronenpaar.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Omringingsgetal en dipoolmomenten

Ik snap je antwoord nog niet helemaal.

Want als er 2 H - O bindingen worden gevormd, hoezo zijn er dan 2 elektronen per binding (1 van waterstof en 1 van zuurstof) ?

En waarom heeft waterstof daarna 2 elektronen in de buitenste schil ?

En hoezo blijven er 2x2 elektronen over dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Omringingsgetal en dipoolmomenten

Ik snap je antwoord nog niet helemaal.

Want als er 2 H - O bindingen worden gevormd, hoezo zijn er dan 2 elektronen per binding (1 van waterstof en 1 van zuurstof) ? <== Omdat 1 elektron nu eenmaal niet voor een binding kan zorgen. Quantumtheorie enzo :P

En waarom heeft waterstof daarna 2 elektronen in de buitenste schil ? <== Omdat de binding met zuurstof daarvoor zorgt; 1 elektron van zuurstof, de andere is van waterstof. Maar beide elektronen horen nu bij beide atomen

En hoezo blijven er 2x2 elektronen over dan? <== Omdat in totaal 2 van de 6 beginelektronen van zuurstof nergens gebonden zijn, en dus vrij zijn. Paartjes elektronen pakken zich samen in 1 orbitaal en heten daarom dus vrije elektronenparen.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Orbitaal als je de theorie achter bindingen wil leren.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Omringingsgetal en dipoolmomenten

waarom heeft zwavel 4 elektronen nodig voor het vormen van

bindingen met zuurstof?

waarom heeft zuurstof 2 elektronen nodig voor het vormen van

bindingen met waterstof?

ze hebben namelijk allebei 6 valentie-elektronen

pleeease help snel

ik heb morgen een toets

Reageer