Fractionele factoriële designs

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Fractionele factori

Beste,

Als student biologie aan de Universiteit Gent voer ik mijn eindwerk uit over algenkweek. Ik zou graag het effect nagaan van nutriëntenbeschikbaarheid en lichtcondities op de biochemische samenstelling en de fotosynthetische efficiëntie van diatomeeën. Verder zou ik het cultuurmedium en de condities willen optimaliseren om de productie van lipiden te optimaliseren.

Ik zou graag een factorieel experiment opstellen. Hierbij zouden verschillende factoren onderzocht worden (hoge en lage stikstofconcentratie, hoge en lage fosforconcentratie, 12u licht: 12 donker vs continue belichting,...) op hun effect op de biochemische samenstelling en de fotosynthetische efficiëntie van de cellen.

Een volledig factorieel design vraagt misschien te veel experimenten. Maar fractionele factoriële designs maken dan weer vaak geen gebruik van replicaten.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van fractionele factoriële designs (en eventueel optimalisatie experimenten) waarbij gebruik gemaakt wordt van replicaten? Waar zou ik over dit onderwerp meer informatie kunnen vinden? Op www.statsoft.com vond ik veel informatie over de fractionele factoriële designs. Daar vermelden ze ook dat replicaten mogelijk zijn, maar er staat niet bij hoe dat nu praktisch uitgevoerd moet worden.

Alvast bedankt voor de hulp.

Vriendelijke groet,

Thomas.

Berichten: 133

Re: Fractionele factori

http://www.test.uva.nl/wiki/index.php?titl...ctorieel_design

Ik heb het snel doorgelezen maar het houdt dus in dat je een xperiment gaat op stellen waarbjij vele parameters aanwezig zijn. Het is een uitdaging om het goed te krijgen

kijk ook eens naar design of experiments

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Fractionele factori

Er zijn verschillende soorten fractionele factordesign. Diegene waar jij op doelt is volgens mij Plackett-Burman design, welke inderdaad geen interactie-effecten onderzoekt.

Als ik het goed herinner, verstaat men onder "gewone" fractionele factordesign het uitvoeren van minder experimenten ten koste van minder informatie (waarbij je bijvoorbeeld wel de interactie tussen temperatuur en reactietijd (2e orde) maar niet de interactie tussen temperatuur, reactietijd en belichting (3e orde) onderzoekt).

Als zoektermen zou ik "fractional factor design" en "central composit design" eens uitproberen.

Berichten: 218

Re: Fractionele factori

hoi,

Persoonlijk heb ik wel wat ervaring met DOE. Deze DOElink heeft mij wel wat beter inzicht gekregen in de materie

Succes ermee!

Luders

Reageer