Kwik(II)thiocyanaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

Kwik(II)thiocyanaat

Het probleem waar ik tegen aanloop is dat ik kwikthiocyanaat wil oplossen.

Dit kan alleen niet zomaar in water, maar normaal wordt er bij ons methanol bij gedaan.

Doordat methanol niet echt verstandig is te gebruiken met ICP en met 7%HNO3 hij slecht (op zijn minst langzaam) oplost, ben ik benieuwd waar het wel eventueel in opgelost zou kunnen worden.

Alvast bedankt,

Alex

Berichten: 36

Re: Kwik(II)thiocyanaat

Of dit is een onderwerp wat lastig ligt of er is zowiezo weinig over bekend het enige wat ik heb gevonden is dat je met kleinere hoeveelheden met flink doorverdunnen methanol kunt gebruiken en met grotere hoeveelheden (let op want kwik laat behoorlijk wat sporen na die je lang blijft terugzien!) eventueel HCl.

Jammer dat er voor de rest zo weinig over bekend is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Kwik(II)thiocyanaat

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet zou weten.

Wat is de reden dat je het niet in water kunt oplossen, ontleedt het?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 36

Re: Kwik(II)thiocyanaat

Voor zover ik gevonden heb is het maar heel weinig (0.07g/100ml) oplost maximaal. Uitgaande van het feit dat dit dus verwarmt wordt om dit voor elkaar te krijgen, kun je ervan uitgaan dat je beter of methanol of HCl kunt gebruiken.

Waardoor het wel met MeOH oplost weet ik niet, maar ik verwacht wel methaangas te krijgen doordat er gas vrijkomt.

Met HCl vormt de Hg HgCl wat op een een of andere manier wel samen in oplossing blijft.

In hoever de thiocyanaat hier invloed op heeft weet ik niet, vandaar dat ik ook al een beetje aan het kijken was voor een redox met NaCl oid.

Reageer