Kan ik iemand besmetten nadat ikzelf ben ingeent?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Kan ik iemand besmetten nadat ikzelf ben ingeent?

Ik vraag mij het volgende af.

Stel dat ik een injectie heb gehad tegen een bepaald virus.

Ik kom later in gesprek met verschillende mensen en ik wordt besmet met dat bepaalde virus, afkomstig van een van deze mensen.

Nu ben ik ertegen geinjecteerd en zal het virus bij mij niet de kans krijgen om zich in mijn lichaam tot verdere ontwikkeling te komen.

Kan ik andere mensen dan alsnog besmetten met dat bepaalde virus, ondanks dat ik geinjecteerd ben geweest en het virus bij mij niet tot verdere ontwikkeling is gekomen?

Ik denk in dit voorbeeld aan een "normaal" griepvirus.

Berichten: 740

Re: Kan ik iemand besmetten nadat ikzelf ben ingeent?

Nee, lijkt me niet. Om iemand te besmetten is er een hoge virustiter in het lichaam nodig, die kan alleen bereikt worden door snel en veel virus replicatie. Aangezien je ingeënt bent tegen het virus, kan het virus nooit een hoge titer bereiken.

Berichten: 374

Re: Kan ik iemand besmetten nadat ikzelf ben ingeent?

Theoretisch is dit natuurlijk wel mogelijk.

praktisch een kleine kans.

edit

nog even je vraag nagekeken.

Je zegt als je bent ingeënt en besmet.

Als je besmet bent vermenigvuldigd het virus zich en kan je andere mensen dus ook infecteren.

Berichten: 2

Re: Kan ik iemand besmetten nadat ikzelf ben ingeent?

Doordat ik ben ingeënt zal er nooit een hoog virustiter zijn omdat replicatie niet zal plaatsvinden. Maar zal het risico kunnen bestaan dat ik iemand anders kan besmetten met de lage hoeveelheid virustiter?

Is dit ooit eens onderzocht ?

Het lijkt me dat om een virus uit te roeien, iedereen ingeënt zal moet worden om de kans van replicatie te minimaliseren, toch ?

Dan bedoel ik niet de gemuteerde virussen, maar dat specifieke virus.

Berichten: 740

Re: Kan ik iemand besmetten nadat ikzelf ben ingeent?

Ik denk dat je dit moet zien als een kansproces, hoe meer virus particles, hoe groter de kans op een besmetting.

Je kan het op deze manier dus wel het virus uitroeien, aangezien het virus snel dood gaat in een ingeënt persoon en het dus maar een kleine kans heeft om andere mensen te besmetten.

Berichten: 83

Re: Kan ik iemand besmetten nadat ikzelf ben ingeent?

Als je dan al mensen kan besmetten zal dit inderdaad met een zeer zwak virus zijn.

De virusontvanger moet dan ook wel een hele lage weerstand hebben, anders zal hij/zij niet ziek worden. (denk aan mensen die in een ziekenhuis zijn opgenomen, of hele oude mensen)

Reageer