[scheikunde] verdunningsvraagstukken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[scheikunde] verdunningsvraagstukken

Hey

ik moet een paar verdunningsvraagstukken oplossen en ben bij ene opgave kan ik niet verder, ik roep daarom jullie hulp :D

In hoeveel ml water moet men 100 ml geconcentreerd zwavelzuur met p= 1,84 g/ml en 95 gew%, voorzichtig uitgieren, om een zwavelzuuroplossing te bekomen die:

a) 20 gew% zwavelzuur bevat

b) 20 m/v% zwavelzuur bevat

opgave A heb ik al gevonden en dat is 690 ml Water. Bij b heb ik problemen die te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] verdunningsvraagstukken

Als ik je nou zeg, dat 1 m/v% staat voor 1 gram stof in 100 mL, snap je hem dan? ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 19

Re: [scheikunde] verdunningsvraagstukken

Als ik je nou zeg, dat 1 m/v% staat voor 1 gram stof in 100 mL, snap je hem dan? ;)
ja en gew% is aantal gram opgeloste stof per 100 g oplossing. maar heb je de oplossing van opgave A nodig om B te kunnen maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] verdunningsvraagstukken

Als je weet dat je 95 gew% hebt, 100 mL, en je hebt een dichtheid, dan kun je het direct uitrekenen,

100 mL = hoeveel gram oplossing?

95% daarvan is zwavelzuur... hoeveel gram zwavelzuur heb je dan?

Je wil 20 gewichts% hebben... dus 5x zoveel volume water.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] verdunningsvraagstukken

Die eerste is simpel, gewoon uitrekenen hoeveel gram zwavelzuur je hebt in 100 ml (1,84*100*0,95) en dan (1-0,2)/0,2 is 4 keer die hoeveelheid aan water er bij. Je hebt 174.8 gram zwavelzuur en 9,2 gram water in 100 ml 95% zwavelzuur. Bij die 174,8 gram zwavelzuur moet 4 keer de hoeveelheid water, dat is 699,2 gram water. Je hebt al 9,2 gram water, dus je moet 690 gram water toevoegen. Bij een dichtheid van 1 gram/l is dat 690 ml water.

De tweede lijkt mij helemaal niet gemakkelijk, tenzij ik iets over het hoofd zie. Bij 20% massa/volume moet je toch hebben 20 gram per 100 ml volume van de aangemaakte oplossing? Maar zwavelzuur van 20 gram per 100 ml volume heeft een dichtheid die duidelijk groter is dan 1 gram per ml maar minder dan 1,20 gram per ml.

Wat Beryllium aangeeft is 100 ml water toevoegen aan 20 gram zwavelzuur, maar dat is wat anders dan 20 gram zwavelzuur aanvullen tot 100 ml. In dit geval van 20% is het verschil veel te groot om te negeren.

Met een tabel voor dichtheden van zwavelzuur kun je er wel uit komen. Voor gewichtspercentages tot ca. 20% kun je voor de dichtheid ruwweg schrijven 1+0,7*x, waarbij x het aandeel zwavelzuur is voor gewicht, dus voor 20 gewichts% is x = 0,2 en de dichtheid die je dan vindt is 1,14 gram per ml.

Nu terug naar de oorspronkelijke vraag. 1 ml van de oplossing moet 0,20 gram zwavelzuur bevatten.

1 ml van een oplossing met gewichtsaandeel x bevat x*(1+0,7x) gram zwavelzuur. x*(1+0,7x) moet gelijk zijn aan 0,2. Dit is een vierkantsvergelijking en de positieve oplossing is de oplossing van het probleem.

0,7*x*x + x - 0,2 = 0 ===> x = 0,178

Dus je moet een 17,8 gewichts% oplossing van zwavelzuur maken om 20 m/v% te verkrijgen. Verder laat ik het aan Carbon over om dit laatste stuk van de opgave uit te rekenen.

Reageer