Stempelinkt verwijderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Stempelinkt verwijderen

Hallo,

Sinds ongeveer een jaar is in mijn kleine boekenwinkel een servicepunt van TNT post geopend. Om dit te vieren heeft mijn vader me postzegels van TNT cadeau gedaan met een eigen afbeelding.

Ongeveer een week geleden besloot zoonlief om papa na te doen en ook dingen met de poststempel te gaan stempelen. Enkele boeken hebben het moeten ontgelden, wat niet erg is, maar ook de zegels van mijn vader zitten onder het inkt.

Ik ben meteen gaan zoeken of er iets is waarmee ik de huidige inkt kan verwijderen. Helaas kon ik niets vinden.

Ik begrijp dat het reinigen van postzegels voor hergebruik of om de verkoop waarde te bevorderen verboden is (ik zou hier zelf ook de dupe van zijn!!), maar deze zegels hebben enkel voor mij een hoge nostalgische waarde.

Ik heb zelf al vanalles geprobeerd op gewoon papier met een stempel (ik wil uiteraard niet dat de zegels beschadigen): Aceton, waterstofperoxide (3% en 15 %), alcohol, maar niets hielp.

Is er wellicht iemand die mij kan helpen bij het verwijderen van deze inkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Stempelinkt verwijderen

Dat gaat niet meer lukken waarschijnlijk, als zelfs aceton niet lukt.

De inkt is tot in de vezels van het papier doorgedrongen, als je het weg ZOU krijgen dan gaat waarschijnlijk de drukinkt van de postzegels ook weg.

Men verwijderd inktvlekken ook wel eens met enzymen.

Dus probeer eens een beetje biotex.

Berichten: 1.379

Re: Stempelinkt verwijderen

Voor het verwijderen van inktvlekken uit textiel hanteer ik altijd een bepaalde volgorde van handelingen. Eerst oplossen en, als je daarmee niet verder komt, bleken.

Bij het oplossen gebruik ik ook een vaste volgorde: spiritus, terpentine, thinner en tenslotte zachte zeep.

Daarna, indien nodig, bleken met een "active oxygen" middel dat ook wel als extra toevoeging bij de witte was gebruikt wordt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 6

Re: Stempelinkt verwijderen

Bedankt voor de reacties!

Als ik die volgorde aanhoud, hoe kan ik dat dan het beste doen?

Ik ben bang dat bij wrijven de zegels beschadigen, dus is weken de beste oplossing? En hoelang dan laten weken?

Re: Stempelinkt verwijderen

Een middel dat het ook wel eens wil helpen is ethylacetaat. Het wordt gebruikt als oplosmiddel in veel inkten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Stempelinkt verwijderen

Misschien ten overvloede, maar probeer het eerst uit op een andere drager, zodat je een idee hebt of het zin heeft. Op zich kan elke bewerking de zegels flink aantasten!

En laat heel kalm aan drogen, zeker niet extra verwarmd. Beste is laten drogen in een omgekeerd bakje waarin je een klein dopje hebt staan met een paar druppels oplosmiddel. Zo heb je een verzadigde damp, en verdampt het oplosmiddel heel langzaam uit de zegels. Dan droogt hij waarschijnlijk ook het beste op, zonder kreukels en dergelijke.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: Stempelinkt verwijderen

Hallo mensen,

Hier even een update, maar het is me tot nu toe niet gelukt om deze inkt te verwijderen. Heeft iemand een idee wat voor inkt men precies gebruikt bij de post?

Bovenstaande manieren werken niet. Ik had wel gelezen dat je nog kunt proberen eerst te weken in waterstofperoxide en daarna in een sopje met enzymen (bovenbeschreven biotex). Zou dit kunnen helpen volgens jullie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Stempelinkt verwijderen

Er bestaat een speciale vlekkenverwijderaar voor inkt. Misschien dat eens proberen (op een ander gestempeld vel)?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: Stempelinkt verwijderen

Hallo,

Welke vlekkenverwijderaar is dat?

Ik heb ook eens gelezen dat je dan moet weken in de orginele inkt en daarna met bijvoorbeeld aceton moet naspoelen. Kan dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Stempelinkt verwijderen

Eh, het zijn van die flesjes die je bij de drogist kunt kopen, 1 voor bijvoorbeeld bloed, 1 voor inkt, 1 voor tomaten, enzovoorts.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: Stempelinkt verwijderen

Ik heb die flesjes van de drogist op andere zegels gebruikt en die lossen alle inkt op.

Ik heb nu vanalles al geprobeerd, maar niets helpt!

Is er nog iemand met andere ideeen? HELP!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Stempelinkt verwijderen

Lastig... je hebt de drukinkt van de zegel zelf en de inkt van de stempel...

Ik zie niet echt een manier meer. Misschien kun je eens bij de post navragen of je een nieuwe set zegels met die opdruk kunt krijgen?

Spijt me voor je, maar weet echt niks meer.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: Stempelinkt verwijderen

En het weken in de orginele inkt en daarna naspoelen met aceton? Kan dat nog?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Stempelinkt verwijderen

Met 'de originele inkt' bedoel je de inkt van de stempel? Kun je proberen, maar de gestempelde inkt is natuurlijk wel al veel ouder dus ik denk niet dat je het daarmee losweekt.

Maar proberen kan geen kwaad natuurlijk.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer