[mechanica] ontploffing

Moderator: physicalattraction

[mechanica] ontploffing

Veranderd een op aarde opgewekte atoomexplosie de baan de aarde?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [mechanica] ontploffing

Er geldt de wet van behoud van impuls: de som over m.v voor de explosie moet gelijk zijn aan de som over m.v na de explosie. Als er geen massa van de aarde wordt losgemaakt door de explosie zorgt de explosie zelf niet voor verandering van de baan van de aarde.

Een indirect effect zou nog wel kunnen optreden: door veranderde vorm (massaverdeling) kan een veranderde getijdenwerking optreden, en die veranderde getijdenwerking kan voor een andere baan zorgen.....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [mechanica] ontploffing

Het impuls zal niet veranderen nee.

Er is in een baan van de aarde 2 dingen die kunnen veranderen.

De snelheid en de straal. we gaan ervanuit dat de massa niet veranderd.

Als er een kracht in de richting van de zon word toegepast op de aarde. dan kan de aarde in een andere baan komen. en zo een hogere snelheid krijgen. zijn baan inpuls zal dan toch niet toenemen omdat de formule van het impuls van een baan beweging is:

P=mvr

voor een cirkelvormigebaan (anders moet er nog een factor worden toegevoegd)

Als de de v toeneemt moet om P te behouden de r kleiner worden.

Berichten: 375

Re: [mechanica] ontploffing

Antoon schreef:Het impuls zal niet veranderen nee.

Er is in een baan van de aarde 2 dingen die kunnen veranderen.

De snelheid en de straal. we gaan ervanuit dat de massa niet veranderd.  

Als er een kracht in de richting van de zon word toegepast op de aarde. dan kan de aarde in een andere baan komen. en zo een hogere snelheid krijgen. zijn baan inpuls zal dan toch niet toenemen omdat de formule van het impuls van een baan beweging is:

P=mvr

voor een cirkelvormigebaan (anders moet er nog een factor worden toegevoegd)

Als de de v toeneemt moet om P te behouden de r kleiner worden.
en aangezien we dit als een gesloten systeem kunnen zien(we veronderstellen dat er geen massa verloren gaat in de ruimte) is er behoud van impuls, en dus heeft de ontploffing geen effect op de baan van de aarde

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [mechanica] ontploffing

wannes schreef:
Antoon schreef:Het impuls zal niet veranderen nee.

Er is in een baan van de aarde 2 dingen die kunnen veranderen.

De snelheid en de straal. we gaan ervanuit dat de massa niet veranderd.  

Als er een kracht in de richting van de zon word toegepast op de aarde. dan kan de aarde in een andere baan komen. en zo een hogere snelheid krijgen. zijn baan inpuls zal dan toch niet toenemen omdat de formule van het impuls van een baan beweging is:

P=mvr

voor een cirkelvormigebaan (anders moet er nog een factor worden toegevoegd)

Als de de v toeneemt moet om P te behouden de r kleiner worden.
en aangezien we dit als een gesloten systeem kunnen zien(we veronderstellen dat er geen massa verloren gaat in de ruimte) is er behoud van impuls, en dus heeft de ontploffing geen effect op de baan van de aarde
Actie is toch -reactie. Als ik in de lijn van de baan van de aarde een heftige atoom explosie laat plaatsvinden, dan zal de aarde toch een duw krijgen van de atoombom. Iets wat boven op een rotje ligt wordt toch echt weggeschoten. Als de aarde sneller gaat zal hij in een hogere baan gaan zitten. Dus ik zou zeggen dat er wel degelijk iets met de baan van de aarde kan gebeuren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [mechanica] ontploffing

StrangeQuark, dat geldt alleen wanneer er door de explosie massa permanent van de aarde wordt weggeslingerd. Wanneer dat niet gebeurt, verandert er ook niets aan de snelheid van de aarde.

Vergelijk het met het plaatsen van een enorme raketmotor die tegen de aarde duwt: zolang de uitgestoten gassen niet permanent ontsnappen aan de aarde, heb je gewoon een mooie grote fontein op de aarde staan, die geen effect heeft op de baansnelheid. De motor zelf oefent wel een kracht uit op de aarde, maar deze wordt keurig netjes opgeheven doordat de terugvallende gassen de aarde ook weer terug trekken middels zwaartekracht.

Natuurlijk kun je bij de atoomontploffing nog de zwakke invloed aanvoeren van stralingsdruk (er ontsnapt wel degelijk straling aan de aarde!). De straling die vanaf de ontploffing naar 'beneden' tegen de oppervlakte kaatst oefent een kleine kracht uit op de aarde. Dit effect lijkt me echter zeer klein en niet te meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [mechanica] ontploffing

Je wilt zeggen dat ik de gedachte fout maak, dat zodra de enorme berg ontplofte materie de lucht in schiet, de aarde wel een duw krijgt, maar omdat de zwaartekracht de deeltjes weer terug trekken dit weer opgeheven wordt, omdat de zwaartekracht verbinding tussen de deeltjes in de lucht en de aarde de aarde weer wat tegen houdt.

Klinkt opzich logisch.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [mechanica] ontploffing

Klinkt op zich logisch.
Ongeveer zo logisch als dat Baron von Münchhausen zichzelf nooit aan zijn eigen haar uit het water heeft kunnen trekken, laat staan met paard en al.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [mechanica] ontploffing

Klinkt op zich logisch.
Ongeveer zo logisch als dat Baron von Münchhausen zichzelf nooit aan zijn eigen haar uit het water heeft kunnen trekken, laat staan met paard en al.
****, daar gaat mijn wereldje.

Niet meer doen meneer Jan, straks vertel je me nog dat sinterklaas niet bestaat :-(

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [mechanica] ontploffing

Ik snap niet helemaal wat je wilt zeggen GJ_

Jan: Ben je het er niet mee eens?

Wat Brinx volgens mij probeert te zeggen is het volgende: Op aarde is er een explosie, al het zand en stenen en gruwel schiet de lucht in en geeft de aarde een heel klein duwtje misschien. Echter na verloop van tijd (als het niet de dampkring wordt uitgeschoten) zullen de zandkorrels en de stenen weer terug vallen. Door de mechanica en actie is min reactie, zal er evenveel getrokken worden aan het zandkorreltje als het zandkorreltje aan de aarde trekt. Dus als netto alle zandkorreltjes weer terug op hun plek komen te liggen dan is er geen energie gebruikt (netto dan).

Kijk als je een groot schip hebt en dat sluit je helemaal af met een soort kajuit. Als je daar binnen in een explosie voordoet, dan zal de boot toch ook niet harder varen na de explosie, omdat er tegen alle wanden evenhard geduwd wordt. Hetzelfde gebeurt op aarde.

Of ben ik een foute gedachte aan het advocateren. Brinx help me out here. :roll:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [mechanica] ontploffing

Even een model voor ons zonnestelsen dat uit ijzeren bollen bestaat.

Een kleine ijzeren bol draait op een grotere ijzeren bol. De kleine is de aarde en grote is de zon.

Nu bevestig ik een rotje op de denkbeeldige aarde. aan de kant waar ze zon hem niet kan zien (buiten baan) Dit rotje ontplof en levert een kracht in alle richtingen.

De kracht van de aarde af duwt op de atmosfeer (de eromheen zit) en zo ontstaat er een tegenovergesteld kracht op de aarde. Hierdoor wil de aarde naar binnen toe.

Er is een ook kracht in de richting van de aarde, deze duwd de aarde ook naar binnen toe.

zo komt er even een resultante kracht op de aarde die hem naar binnen versnelt.

Van het ijzer wordt geen materie losgemaakt door het rotje.

Wie gaat mij zeggen dat als ik in een vacuum met een stuk ijzer erin met daarop weer een rotje. en dat rotje ontplof dat dat stuk ijzer niet wegvliegt na de explosie. of dat het stuk ijzer weer precies terug komt op zijn plek?

Want ben ik erg geinterreseerd in het antwoord. en zit er iets gruwelijks fout met mijn krachten beleving (wat goed kan ovrigens)

Berichten: 375

Re: [mechanica] ontploffing

wat er fout is aan je redenering is dat er bij het ontploffen van dat rotje er gassen vrijkomen die wegvliegen van de ijzeren bol, en je hebt dus geen gesloten systeem, maar het massacentrum van de bol en (de resten) van het rotje zal nog steeds een zelfde baan beschrijven als ervoor

je kan het ook zo zien: stel je schiet een raket in de lucht(schuin), de raket beweegt op een paraboolbaan, als je nu de raket laat ontploffen zal de raket in kleine stukjes verdeeld worden en krijg je een "wolk" van allemaal deeltjes, maar het massacentrum van die wolk zal noch steeds dezelfde baan beschrijven als de raket op voorhand

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [mechanica] ontploffing

Ja, die baron heeft wat verwarring geschapen. Ik ben het roerend met StrangeQuark en Brinx eens. De aarde kan niet uit zijn baan/van zijn plaats geraken door een kracht die zij op zichzelf uitoefent, net zomin als de befaamde baron dat kon. Every action has an equal and opposite reaction. Massamiddelpunt van aarde plus ontplofte materie blijft op de plaats waar het massamiddelpunt eerst was. Volgens mijn intuitie, heb het niet proberen na te rekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 176

Re: [mechanica] ontploffing

maar betekend dit eigenlijk niet dat iedere keer wij een raket de ruimte inschieten de aarde een klein beetje van baan veranderd omdat nu de massa wel verdwijnt uit het systeem of maak ik nu een denkfoutje?

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Berichten: 375

Re: [mechanica] ontploffing

Balthazar schreef:maar betekend dit eigenlijk niet dat iedere keer wij een raket de ruimte inschieten de aarde een klein beetje van baan veranderd omdat nu de massa wel verdwijnt uit het systeem of maak ik nu een denkfoutje?

met vriendelijke groet  

gijs brouwers
nee je maakt geen denkfoutje, maar de massa van zo'en raket is veeeeeeeeel kleiner dan de massa van de aarde, en mag dus verwaarloosd worden, er valt trouwens dagelijks tonnen ruimtestof op aarde, ik denk dat die een veel groter effect hebben

Reageer