SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

Beste chemichi,

Ik zou graag willen weten of je SO2-gas (eindproduct) kan omzetten tot H2SO4 (vloeibaar) (te gebruiken als beginproduct) 1N.

Met andere woorden wil ik SO2 gas als eindproduct recuperen en omvormen tot H2SO4 om dit dan weer als zuiver beginproduct te kunnen gebruiken.

Ik kan u al de eigenschappen van mijn SO2 gas bezorgen.

Graag zou ik weten:

Welke methode gebruik je hiervoor?

Wat zijn de gebruikte producten en/of katalysatoren?

Wat voor installatie heb je hiervoor nodig?

Wat kan er voor problemen zorgen?

Is dit met hoog rendement?

en is dit de moeite om mijn SO2 uitstoot voor goed te stoppen en voortaan om te vormen tot herbruikbare H2SO4?

Dank bij voorbaat

, Kenny

Berichten: 541

Re: SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

als je op onderstaande link zoekt naar SO2 dan zal daar de msds staan. Hier staan alle eigenschappen in vermeld

Sigma

nog een link wikipedia

wiki

Berichten: 19

Re: SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

Beste Vreggie,

Alvast bedankt voor de moeite!

Ik snap niet juist wat je bedoeld met msds.

Ik weet niet juist waar ik moet zoeken op de site Sigma-Adrich om het antwoord op mijn vraag te vinden: Hoe SO2 omzetten naar H2SO4 1N.

Mvg

, Kenny

Berichten: 541

Re: SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

je zult daar ook geen antwoord vinden op die vraag. maar je vraagt ook naar de eigenschappen van de stof. Deze staan bescheven in de msds sheet. Die kun je vinden als je zoekt naar SO2

Berichten: 19

Re: SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

Beste Vreggie,

De eigenschappen kan ik bezorgen :)

Mvg

, Kenny

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

Het kan heel goed, het is een industriëel proces.

Er zijn veel milieuprobelemen te overwinnen, SO2 opslag is een hele vervelende.

Het product raak je aan de straatstenen niet kwijt.

Je installatie corrodeert helemaal weg vanaf het moment dat je start.

Afijn ik kan 481 redenen verzinnen om dit niet te gaan doen....

Tenzij je het gewoon leuk vindt, commerciëel is het niet.

Berichten: 19

Re: SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

Beste Echtepino,

SO2 uitstoten in de lucht is toch niet de beste oplossing om er vanaf te raken.

Wat kan je dan doen om deze SO2 te recupereren en om te zetten in een gunsterig product?

Mvg

, Kenny

Berichten: 3.145

Re: SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

Bubbel het door een oplossing van NaOH zodat je Na2SO3 krijgt. Laat deze oplossing in open wijde bakken aan de lucht staan en dan ontstaat Na2SO4. Dat laatste kun je gewoon lozen, het is niet giftig.

Als je H2SO4 wilt maken, dan moet je SO2 omzetten naar SO3 en dat door waterhoudend H2SO4 leiden. De omzetting van SO2 en O2 uit lucht naar SO3 vereist een katalysator, bijv. fijn verdeeld V2O5 bij hoge temepratuur. Dit proces is alleen rendabel als je echt heel veel SO2 produceert, op flinke industriele schaal. De investering lijkt mij nogal groot.

Berichten: 19

Re: SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

Beste Woelen,

Alvast bedankt voor je reactie.

Hierover zou ik graag meer te weten komen:

Is jouw redenering wel echt mogelijk of is dit een veronderstelling?

Ken jij bestaande industriële processen als deze en zijn deze wel rendabel?

Het gaat hier mogelijk wel om een flinke industriële schaal.

Momenteel produceer ik procesgassen waarin een grote hoeveelheid SO2 zich bevindt.

De dag van vandaag capteren we deze met kalk en wordt deze afgevoerd, maar 1 van onze reagentia is H2SO4 (1N) dus was mijn plan om hiervan een cyclus te maken en onze eindproducten terug om te zetten in beginproducten (recuperatie).

zou u mss zo vriendelijk kunnen zijn om mij wat meer gedetailleerd uit te leggen hoe dit juist in z'n werking gaat.

U zou mij heel erg kunnen helpen.

Mvg

, Kenny

Berichten: 3.145

Re: SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

Ik ben geen expert op het gebied van op industriele schaal maken van zwavelzuur, maar ik heb er wel het een en ander over gelezen, gewoon uit interesse. Het meest gebruikte proces tegenwoordig is het zgn. contact proces. Op wikipedia is er een klein beetje over geschreven, vandaaruit kun je wellicht verder zoeken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Contact_process

Hierin wordt SO2 omgezet naar SO3 en daar wordt dan zwavelzuur van gemaakt. Ik denk dat als je dit echt op industriele schaal wilt doen, dat je dan ook naar de juiste bedrijven moet stappen die de installaties hiervoor kunnen leveren/bouwen. Het lijkt me wel een investering in de grootte orde van tonnen tot miljoenen, afhankelijk van op welke schaal het moet worden uitgevoerd. Je hebt behalve de chemie dan ook te maken met heel veel engineering aspecten (hoge druk, hoge temperatuur, reiniging en toevoer van gassen, afvoer van zwavelzuur, omgaan met corrosiviteit van de stoffen). Je zult echt experts moeten inhuren om deze aspecten allemaal te belichten in jouw specifieke situatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

Geloof me het is NIET lonend op geen enkele wijze, zelfs de zwavelzuurboeren verdienen bijna NIETS met zwavelzuur maken.

En als je kijkt naar de procesomstandigheden dan WIL je het niet.

Probeer je proces zo in te richten dat je geen zwaveldioxide maakt.

Zonder meer info kunnen wij ook niets doen.

Berichten: 19

Re: SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

Beste chemici,

Kan iemand mij misschien wat meer informatie bezorgen over "het contactproces"

nl. het omzetten van SO2 naar H2SO4.

Wat zijn de reacties?

Gebruikte stoffen, katalysatoren,...?

Benodigdheden, installaties, parameters, gewenste omstandigheden,...

Kortom alles om dit op grote industiële schaal te verwezelijken.

Dankt bij voorbaat

, Kenny

Berichten: 19

Re: SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

Beste Echtepino,

Bedankt voor je reactie, maar ik snap niet juist wat je bedoeld.

Uiteindelijk gaat het om het recuperen van een procesgas naar een beginproduct.

Het heeft dus niets met verkoop te maken, maar voornamelijk om te recupereren en opnieuw te gebruiken zodat het een soort cyclus vormt.

Maar even dat terzijde, wat zou u dan van informatie moeten hebben en wat bedoel je met de procesomstandigheden?

Mvg

, Kenny

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: SO2(gast) omzetten naar H2SO4 (vloeibaar; 1N)

Ik bedoel dat het een zeer kostbare zaak zal worden om op die manier van je zwaveldioxide af te komen.

Er zijn vast procestechnologieboeken die het contactproces goed beschrijven.

De reden dat ik je er vanaf probeer te praten is dat ik er (misschien foutief) vanuit ga dat een zwavelzuur fabriek niet past in de industriele sfeer die je daar nu hebt. Geloof me, ik heb een aantal zwavelzzuurfabrieken geinspecteerd in het verleden en je wilt het niet op je terrein.

Ik d8 meer aan het voorkomen van zwaveldioxide in je proces maar dan moet ik weten welke processen er draaien.

Mogelijkheid twee is de zwaveldioxide reinigen, comprimeren en afvoeren aan een zwavelzuurfabriek. Je blijft dan wel zitten met een extreem extern veiligheidsrisico, je wordt dan een BRZO-bedrijf (Post Seveso).

Dat word je waarschijnlijk sowieso al want voor een zwavelzuurfabriek moet je ook je zwaveldioxide gaan opslaan.

Contactproces

Contactproces

Reageer