Pipetteren met de mond

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 27

Pipetteren met de mond

hello!

Bij mijn stage school waar ik stage loop als TOA hebben ze een enzym proef met de fehling reagens, maar nu is mijn vraag ze pipiteren het met de mond en niet met een balon mag dat of zijn daar arbo regels voor ik heb het nergens kunnen vinden dus van daar dat ik het hier neerzet. Ze pipiteren een glucose oplossing met de mond opzich is het niet schadelijk maar met de mond mag je niet meer pipiteren toch?

bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Pipetteren met de mond

Voor zover ik weet is pipetteren met de mond niet meer toegestaan.

Dat wil overigens niet zeggen dat het niet gebeurt; persoonlijk vind ik die pipetteerbalonnen ondingen...

Ik zal het topic even verplaatsen naar een ander forum
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 27

Re: Pipetteren met de mond

Beryllium schreef: Voor zover ik weet is pipetteren met de mond niet meer toegestaan.

Dat wil overigens niet zeggen dat het niet gebeurt; persoonlijk vind ik die pipetteerbalonnen ondingen...

Ik zal het topic even verplaatsen naar een ander forum
maar weet je toevallig wel of daar een wet voor is?

en waarmee raad je aan om te pipiteren dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Pipetteren met de mond

De meeste instellingen/instituten die over een arbo/milieu/gezondheidsdienst beschikken (universiteiten, medische centra) hebben hierover wel het een en ander in hun voorschriften staan. Sinds een geneeskundestudente een paar jaar geleden bloed (dat niet op HIV besmetting was gecontroleerd) in haar mond kreeg na met de mond pipetteren is het balletje overal wel aardig gaan rollen.

Onder welk auspiciën middelbare scholen op gezondheidsgebied werken, weet ik helaas niet...

Berichten: 774

Re: Pipetteren met de mond

Heb je zelf nooit een labo-regelement moeten ondertekenen? (waarin regels en waarschuwingen staan)

Re: Pipetteren met de mond

Glucoseoplossing mag je ook drinken, waarom zou dan niet met de mond mogen pipetteren?

Er moet ook de regel gelden dat je de eigenschappen/gevaren van de stoffen waar je mee werkt kent en belangrijker nog dat er ook gehandhaaft wordt.

In het geval dit niet het geval is kun de regel instellen dat er niet met de mond gepipetteerd mag worden om te voorkomen dat iemand toch per ongeluk een schadelijke oplossing/vloeistof binnen krijgt.

Deze regel heeft als voordeel dat deze visueel te controleren is en daardoor ook te handhaven.

Blijft wel het probleem bestaan dat de andere risico's van stoffen wel blijven bestaan. Ik zou er voor pleiten om er toch voor te zorgen dat de warenkennis op peil is zodat het verbieden van het met de mond pipetteren alleen een aanvullende maatregel is om de veiligheid te borgen.

typo

Berichten: 243

Re: Pipetteren met de mond

M'n stagebegeleider vertelde dat hij wel eens een pittige concentratie natronloog heeft opgezogen met pipetteren. Daarna gebruikte hij alleen de ballon nog maar....... :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Pipetteren met de mond

Sommige oplossingen hebben ook een gevaarlijke damp boven zich. Ik kan me nog steeds herinneren (zonder pipetteerfout!) hoe benzeen smaakt, en dat was echt 24 jaar geleden.

Berichten: 243

Re: Pipetteren met de mond

Hmm, tegenwoordig zou men daar moord en brand om schreeuwen, toen viel dat dus wel mee :D

Berichten: 27

Re: Pipetteren met de mond

Heb je zelf nooit een labo-regelement moeten ondertekenen? (waarin regels en waarschuwingen staan)
nope ik heb dat niet hoeven tekenen bij mij op school dus!:(

sorry!

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Pipetteren met de mond

Bij mijn practicum studenten hebben we gezegd dat ze zowel de mond als de ballon mochten gebruiken. De hoofddocent is tegen de ballon, maar sommige studenten kennen niet anders dan de ballon. Wij hebben wel altijd gevraagd of het nodig is om een ballon te gebruiken, zodat ze wel enigszins ideeen hebben van gevaren.

Wonderenswaardig werd bij sinaasappelsap bijna altijd met de mond gepippeteerd :-k
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Pipetteren met de mond

Hm ik moest vandaag ammoniak titreren, en dat is ook niet echt een pretje op je lippen en tong, en oxaalzuur smaakte ook al niet geweldig.

Volgens mij hebben wij niet eens van die pipetteerballonnen op school en ik zou niet weten hoe het werkt. Ach en die stoffen die wij met de mond moeten pipetteren smaken dan wel heel onaangenaam, maar vreselijk dodelijk is het nou ook weer niet aangezien het ook nog veelal verdunde oplossingen zijn. Ikzelf heb in ieder geval (tot nu toe) geen bezwaar tegen met de mond pipetteren :P

Berichten: 541

Re: Pipetteren met de mond

Op de hogeschool waar ik studeer moet iedereen een lab reglement onderteken, hierin staat onder andere dat je niet mag pipetteren met de mond. Een pipetteer ballon behoort tot de standaard spullen die iedereen dient aan te schaffen in zijn eerste jaar.

Re: Pipetteren met de mond

Volgens mij hebben wij niet eens van die pipetteerballonnen op school en ik zou niet weten hoe het werkt.
Ammoniak met de mond pipetteren? :eusa_sick:

Ik zou daar snel wat aan doen, een loog zoals ook NaOH, kan zelfs behoorlijk verdund behoorlijke schade aanrichten aan je slijmvliezen en een ziekenhuisbezoek hoort al snel tot de gevolgen.

Uit een MSDS van NaOH 0.2 to 2.0 normal

bron: http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/s4040.htm

Ingestion:

Corrosive! Swallowing may cause severe burns of mouth, throat, and stomach. Severe scarring of tissue and death may result. Symptoms may include bleeding, vomiting, diarrhea, fall in blood pressure. Damage may appear days after exposure

Reageer