Proef: zuiverheid van water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Proef: zuiverheid van water

Ik moet voor school een proef doen.. We hebben van 4bronnen in de Ardennen water moeten afnemen, nu moeten we van de 4water soorten de zuiverheid bepalen. kan iemand me helpen hoe ik het best te werk ga en welke proefjes ik gebruik?

zelf had ik al gedacht om de ph-waarde te meten en het Calcium waarde te bereken, wat vinden jullie hiervan? en hebben jullie nog andere ideetjes?

(ikzelf zit in het 5de techniek-wetenschappen)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Proef: zuiverheid van water

Zuiverheid...

Je realiseert je wel dat wat er behalve water in jouw 'water' zit, wel in heel lage hoeveelheden aanwezig kan zijn?

pH is een goed idee, maar je moet wel weten hoe (on)zuiverheid zich verhoudt tot een bepaalde afwijkende pH.

Denk ook eens aan totale hardheid, dat is méér dan calcium!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 541

Re: Proef: zuiverheid van water

je zou het ook droog kunnen dampen en dan kijken of er wat achterblijft. En als je het tot je beschikking hebt HPLC GC etc. maar denk niet dat je dat hebt.

Berichten: 3

Re: Proef: zuiverheid van water

je zou het ook droog kunnen dampen en dan kijken of er wat achterblijft. En als je het tot je beschikking hebt HPLC GC etc. maar denk niet dat je dat hebt.
Ja zou ik kunnen doen! :) zal het voorstellen aan de leerkracht!

Bedankt! als je nog iets weet laat je het maar weten

:)

Berichten: 3

Re: Proef: zuiverheid van water

Beryllium schreef: Zuiverheid...

Je realiseert je wel dat wat er behalve water in jouw 'water' zit, wel in heel lage hoeveelheden aanwezig kan zijn?

pH is een goed idee, maar je moet wel weten hoe (on)zuiverheid zich verhoudt tot een bepaalde afwijkende pH.

Denk ook eens aan totale hardheid, dat is méér dan calcium!
oke bedankt! wat zou ik nog kunnen doen?

toch al bedankt voor de extra informatie!:)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Proef: zuiverheid van water

Ik geef je een google zoekwoordje: EDTA (wat staat voor ethyleen diamine tetra azijnzuur, ethylene diamine tetra acetic acid).

Reageer