IJzer in Kellogg's Cornflakes

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 157

IJzer in Kellogg's Cornflakes

Heeft iemand de aflevering gezien van de keuringsdienst van waarde over metallisch ijzer in cornflakes?


http://player.omroep.nl/?aflID=10196154


Zou dit een grap zijn of zullen ze er echt ijzervijlsel in stoppen?

Re: IJzer in Kellogg's Cornflakes

Ik zou zeggen als je denkt dat het flauwekul is koop en pak en met een magneet erdoorheen.

Berichten: 281

Re: IJzer in Kellogg's Cornflakes

Tsja, lijkt me vrij echt. Moet zeggen dat het niet echt wetenschappelijk is verantwoordt, met een ijzeren mixer het zaakje gaan mixen om vervolgens op zoek te gaan naar ijzer. Maar de hoeveelheden die ze verkregen was beduidend meer dan wat er ooit van die mixer af zal komen denk ik.


Verder, wat doet het zoutzuur in je maag met metallisch ijzer? Ik kan me slecht voorstellen dat ijzer onopgelost het lichaam weer verlaat of dat het metallisch ijzer in je lever accumuleert.


Voor de rest: Ik vind wel dat ze erg kort door de bocht gaan door te zeggen dat we allemaal "oude afgedankte fietsen en steigerpijpen" aan het eten zijn. Ze hebben geen flauw idee waar het ijzer vandaan komt dus door zoiets te zeggen...

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: IJzer in Kellogg's Cornflakes

Ik heb de aflevering net bekeken. Grappig, dat er ook gewoon echt ijzer in zit. Al lijkt het ook wel op magnetiet, dat heb ik laatst gemaakt en dat is nog 'gevoeliger voor een magneet' en ook zwart. Ijzer is meestal grijs.


Rare boel in ieder geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: IJzer in Kellogg's Cornflakes

Oh, ik heb een theorie hoe het misschien kan dat er ijzer stukjes in zitten. :)


Ze kopen ijzer in van een bepaalde korrel grootte (stof bijna gok ik) en doen dit in een bad om er een zout of iets dergelijks van te maken dat het menselijke lichaam kan opnemen. Echter, de korrels die ze kregen waren te groot en het ijzer reageert te traag/langzaam met de stof in het bad en er blijven dus stukjes over in het product.


Dit kan natuurlijk ook bij de leverancieer gebeuren die aan Kellogg levert.

Berichten: 2.337

Re: IJzer in Kellogg's Cornflakes

Ik herinner mij hier op het forum dat Kerckhof dit met foto's bewezen heeft (gebruik de zoekfunctie). Niemand wou het geloven, maar ik heb het zelf gedaan en het is echt metallisch ijzer dat in je kom overblijft.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: IJzer in Kellogg's Cornflakes

Het is inderdaad echt ijzer wat er inzit.

Een van mijn amerikaanse leveranciers verkoopt zelfs experimenteerkits waarmee dat wordt aangetoond.

Hier een proef die je zelf kan doen: http://scienceray.com/chemistry/the-proof-...our-cornflakes/

Berichten: 840

Re: IJzer in Kellogg's Cornflakes

Nouja, gezondheidstechnisch gezien, maakt het niks uit. Ijzer is niet giftig, het lost helemaal/gedeeltelijk op in je maagzuur. Nou dan heb je gelijk weer wat Fe(II) voor je hemoglobine.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: IJzer in Kellogg's Cornflakes

helaas zoals ook in het programma gezegd wordt. Kellogg's wordt gegeten met zuivel waardoor de ijzer opname verhinderd wordt door de calcium ionen in de melk.


de tip van appelstroop aan het einde vond ik wel humor. Daar kan de industrie en voedingcentrum weer discussie over houden over de hoeveelheid suiker.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: IJzer in Kellogg's Cornflakes

de tip van appelstroop aan het einde vond ik wel humor. Daar kan de industrie en voedingcentrum weer discussie over houden over de hoeveelheid suiker.
Ooh, ze zei appelstroop, ik kon het al niet verstaan, ik dacht iets met 'geroosterde boterham met appels erop' :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: IJzer in Kellogg's Cornflakes

Ik verstond appelstroop, Ik luister het van de week nog wel een keertje extra.


Hoe snel/langzaam gaat de reactie van ijzer naar ijzerchloride in de maag? Volgens mij gaat die reactie vrij langzaam als er een flinke pluf neutraliserend melk mee naar binnen wordt geschept.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 243

Re: IJzer in Kellogg's Cornflakes

Ik zou zeggen als je denkt dat het flauwekul is koop en pak en met een magneet erdoorheen.
:D :D

Berichten: 281

Re: IJzer in Kellogg's Cornflakes

Nou, hier staat de reactie van Kellogg's.


En hier staat erg duidelijk dat het inderdaad om ijzerpoeder gaat.


Maar het is flauwekul dat het om ijzervijlsel gaat volgens het artikel. Dan vraag ik me toch sterk af hoe ze dat ijzerpoeder dan anders maken.

Berichten: 915

Re: IJzer in Kellogg's Cornflakes

Zoals ik hier reeds vermeld heb, mét foto's, zit er wel degelijk ijzer in.

Berichten: 13

Re: IJzer in Kellogg's Cornflakes

http://scienceray.com/chemistry/the-proof-...our-cornflakes/


Dit proefje heb ik zelf geschreven, er zit echt ijzer in.


MVG chemmaster83.

Reageer