Reacties in oplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 47

Reacties in oplossing

Ik vond de oplossing van deze oefening reeds op dit forum maar ik vind de correcte reactievergelijking voor volgende oefening niet terug:

0,4308 g ijzererts wordt opgelost in zuur midden waarbij Fe2+ ontstaat. Deze oplossing wordt getitreerd 9,12 mL 0,0416 M(mol/liter) KMnO4 oplossing tot Fe3+ en MnO2 om het stoichiometrisch punt te bereiken. Wat is de zuiverheid in massaprocent Fe van dit erts?

Alvast bedankt!

Berichten: 2.337

Re: Reacties in oplossing

Wat heb je al geprobeerd? Wat zijn de half vergelijkingen van je redox?

Berichten: 1.379

Re: Reacties in oplossing

Ik ken geen ijzererts dat geheel uit Fe(II)-oxyde bestaat. Uw titratie levert dus een te laag ijzergehalte op voor het erts.

FeO komt niet voor als erts. Het is een hoge temperatuur ijzeroxyde dat bovendien geen vaste stoechiometrische samenstelling heeft.

Magnetiet (Fe3O4) bevat slechts gedeeltelijk Fe(II) - ionen. De ander ertsen bevatten praktisch uitsluitend Fe(III) ionen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 47

Re: Reacties in oplossing

Wat heb je al geprobeerd? Wat zijn de half vergelijkingen van je redox?
Ik ging zo te werk:

Fe2+ +KMnO4 => Fe3+ + MnO2

3*(Fe2+ - e- => Fe3+)

MnO4- +4H+ + 3e- => MnO2 + 2H2O

==>

3Fe2+ + MnO4 +4H+ => Fe3+ + MnO2 + 2H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Reacties in oplossing

Je totaalvergelijking klopt niet: links 3 ijzer, rechts 1. Ook de ladingen links en rechts van de pijl zijn niet gelijk.

Berichten: 47

Re: Reacties in oplossing

Marjanne schreef: Je totaalvergelijking klopt niet: links 3 ijzer, rechts 1. Ook de ladingen links en rechts van de pijl zijn niet gelijk.
Daar zit mijn probleem. Mij werd aangeleerd dat ik adhv tegenionen de vergelijking in orde moet brengen maar in dit geval zou ik niet weten welke ik moet gebruiken..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reacties in oplossing

Ik geef je een hintje, als je zorgt dat de lading van alle ionen in orde is, en er rechts ook 3 ijzer staat, klopt de totaallading vanzelf. Bij KNO3 zeg je toch ook niet dat het nitraat geen lading heeft? ;)

Berichten: 47

Re: Reacties in oplossing

Ik geef je een hintje, als je zorgt dat de lading van alle ionen in orde is, en er rechts ook 3 ijzer staat, klopt de totaallading vanzelf. Bij KNO3 zeg je toch ook niet dat het nitraat geen lading heeft? ;)
Als ik dat nog eens goed bekijk moet die MnO4 toch MnO4- worden? Dus veronderstel ik dat ik hieraan een K+-ion moet aan toevoegen, maar dan kloppen de ladingen opnieuw niet. Er is toch nergens een negatief ion aanwezig om die positieve ladingen op te heffen? of zie ik dit verkeerd? Waarschijnlijk wel...

3*(Fe2+ - e- => Fe3+)

MnO4- +4H+ + 3e- => MnO2 + 2H2O

==>

3Fe2+ + KMnO4+4H+ => 2Fe3+ + MnO2 + K+ + 2H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Reacties in oplossing

3Fe2+ + KMnO4+4H+ => 2Fe3+ + MnO2 + K+ + 2H2O
Gebruik nou eens sub- en superscript... Dan wordt het alvast veel duidelijker. :x

Maar het klopt nog steeds niet: links heb je 3 Fe´s, rechts maar 2.

De K hoef je in je vergelijking niet mee te nemen, die doet niet mee aan de reactie. Als je de K schrapt, dan wordt de MnO4 aan de linkerkant vanzelf 1-. En dan klopt ook je ladingsbalans: links 9+ en rechts 9+. ;)

Reageer