Zilver Recuperatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Zilver Recuperatie

De meesten onder ons zullen de techniek van het verzilveren van bijvoorbeeld bestek wel snappen(elektrolyse;galvaniseren). Maar wat ik mij sterk afvroeg is hoe ik van dat bestek terug mijn zilver kan recupereren... Dus de omgekeerde weg.

Kan iemand mij hieruit helpen aub?!!!

Groetjes Floris

Berichten: 840

Re: Zilver Recuperatie

Je bedoelt het zuiveren/recyclen?

Oplossen in salpeterzuur (giftige stikstofoxiden!). Vervolgens HCl of NaCl toevoegen (niet een overmaat) en zeker 5 keer verdunnen (om de formatie van AgCl2- tegen te gaan). Je hebt een witte neerslag van AgCl. Je kookt de oplossing even om een grover neerlsag te krijgen, vervolgens decanteer je en was je het neerslag zeker 3 keer met water.

Daarna een NaOH-oplossing toevoegen, koken, en in stapjes suiker toevoegen. Hierbij wordt het gevormde AgO gereduceerd naar elementair zilver. Goed roeren, en AgCl fijnstampen, anders kan er AgCl gecoat worden door een laagje Ag metaal en dus niet reageren.

Daarna eventueel nog een keer zuiveren op dezelfde manier, en daarna omsmelten.

Berichten: 9

Re: Zilver Recuperatie

...en was je het neerslag zeker 3 keer met water.

Daarna een NaOH-oplossing toevoegen, koken, en in stapjes suiker toevoegen.
Nadat ik dus eerst men neerslag heb gewassen moet ik dan vervolgens verderwerken met het waswater? En hier de NaOH toevoegen,...?
Daarna eventueel nog een keer zuiveren op dezelfde manier, en daarna omsmelten.
En met opnieuw zuiveren bedoel je terug wassen en NaOH,... toevoegen?

Bedankt voor je reply!!! Je hebt me enorm geholpen!!!! :)

Berichten: 840

Re: Zilver Recuperatie

Floris Bachelor schreef:
...en was je het neerslag zeker 3 keer met water.

Daarna een NaOH-oplossing toevoegen, koken, en in stapjes suiker toevoegen.
Nadat ik dus eerst men neerslag heb gewassen moet ik dan vervolgens verderwerken met het waswater? En hier de NaOH toevoegen,...?
Daarna eventueel nog een keer zuiveren op dezelfde manier, en daarna omsmelten.
En met opnieuw zuiveren bedoel je terug wassen en NaOH,... toevoegen?

Bedankt voor je reply!!! Je hebt me enorm geholpen!!!! :)
Je wast met demi-water, om resten Cu(II) en andere metalen te verwijderen.

Vervolgens voeg je 2M NaOH (niet heel kritisch) toe (ik weet niet precies hoeveel, zeg 10mL per gram AgCl), je kookt en voegt in stapejes suiker toe met sterk roeren. Gebruik een flinke overmaat suiker, just te be sure.

Filtreren, weer paar keer wassen met water, en drogen bij 100-110C. Dit is al echt zuiver, mits je je AgCl goed hebt fijngemaakt, zodat al het Ag is gereduceerd.

Nog een keer zuiveren is eigenlijk niet nodig.

Wil je dat toch, dan zou ik weer oplossen in zomin mogelijk salpeterzuur, ammonia toevoegen tot je een neerlsga krijgt, nog meer ammonia toevoegen tot dit weer oplost (beetje overmaat gebruiken), verwarmen en reduceren door toevoeging suiker of formaldehyde. Volgens mij werkt deze methode goed maar heb er geen ervaring mee. Je krijgt trouwens een mooie zilverspiegel. Ik denk dat dit goed werkt omdat je zilver reduceerd in oplossing ipv een neerlslag.

Berichten: 9

Re: Zilver Recuperatie

Hartelijk dank voor je hulp!!

Ik zal dit uitvoeren en je op de hoogte houden!

Hopelijk lukt het vlotjes!

Greetz Floris

Reageer