[scheikunde] Zuiverheid van alcohol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Zuiverheid van alcohol

Hoi,

Ik moet namelijk voor mijn eindwerk alcohol destilleren. Daarna moet ik ook de zuiverheid daarvan testen.

Weet er iemand hoe je de zuiverheid daarvan test?

Re: [scheikunde] Zuiverheid van alcohol

Hangt af van hoe zuiver zuiver moet zijn.

Voor gedestilleerde drank proeven :P , kookpuntsbepaling en diverse vormen van chromatografie.

Berichten: 873

Re: [scheikunde] Zuiverheid van alcohol

Wanneer je overgedestilleerde vloeistof enkel bestaat uit ethanol en water kun je mbv van het soortelijk gewicht het alcohol percentage vaststellen.

Er zijn tabellen waarin het soortelijk gewicht herleid wordt naar een alcoholpercentage.

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Zuiverheid van alcohol

Volgens mij kan het ook wel aan de hand van de brekingsindex (wel grove manier). Zo heb ik 2 jaar terug nog eens bepaald of ik wel m'n gewenste ester had gesynthetiseerd :D

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Zuiverheid van alcohol

Hoe bereken je als je de brekingsindex hebt dan de concentratie van de alcohol?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuiverheid van alcohol

Kun je niet met een formule berekenen. Dit dien je te doen aan de hand van een ijklijn, die vergelijkbaar moet zijn met het te testen medium.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Zuiverheid van alcohol

Volgens mij is alcohol ook op een of andere manier te titreren. Het zal wel niet een makkelijke titratie zijn, maar toch... Zo kun je de concentratie alcohol uitrekenen dus het percentage alcohol (=zuiverheid).

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Zuiverheid van alcohol

Hoe moet je dit dan precies doen?

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Zuiverheid van alcohol

Op Chemieforum staat onder andere dit. Je kunt het dus onder andere met dichromaat titreren. Dat staat dan weer hier prachtig uitgelegd (trouwens de eerste hit van Google van 'titration ethanol').

Reageer