siliciumdioxide+alluminiumoxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 13

siliciumdioxide+alluminiumoxide

wat krijg je als

•SiO2+Al2O3

?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: siliciumdioxide+alluminiumoxide

Een mengsel?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: siliciumdioxide+alluminiumoxide

ja gewoon de reactie vergelijking van die 2 stoffen

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: siliciumdioxide+alluminiumoxide

Er is geen reaktie.. het is een mengsel wat je daar omschrijft.

SiO2 is gewoon zand, als je dat met Aluminiumoxide mengt gebeurt er niets, tenzij je het gaat smelten.

Berichten: 3.145

Re: siliciumdioxide+alluminiumoxide

In het laatste geval krijg je aluminium silicaat (ik denk het orthosilicaat, maar ik ben niet 100% zeker daarover).

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: siliciumdioxide+alluminiumoxide

nee maar SiO2+Al2O3+ CH3COOH want dan krijg je toch iets met CO2

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: siliciumdioxide+alluminiumoxide

En waar wil dat koolstofdioxide dan vandaan komen? Niet van het azijnzuur in ieder geval. Volgens mij ben je in de war met marmer ipv graniet.

Ik ga je even meegeven dat Siliciumdioxide niets in zuur milieu zal doen, en dat aluminiumoxide een amfoteer is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: siliciumdioxide+alluminiumoxide

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Denk je even aan sub- en superscript?

Bovendien moet je natuurlijk wel alle info geven... in je eerste post spreek je niet van azijnzuur. Hoe kunnen wij dat dan ruiken?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: siliciumdioxide+alluminiumoxide

oke voor de duidelijk heid want volgens mij ontstaat er zo verwarring :D

Wat krijg je als:

SiO2+Al2O3 + CH3COOH --> ??

en

SiO2+Al2O3 + HCl --> ??

misschien kunnen jullie nu antwoord geven :twisted:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: siliciumdioxide+alluminiumoxide

Wat krijg je als:

SiO2+Al2O3 + CH3COOH --> ??
Hier gebeurt niets.
SiO2+Al2O3 + HCl --> ??
Als het zouzuur sterk genoeg is dan zal het Al2O3 wel oplossen. Met het SiO2 gebeurt niets.

Denk je nog aan het sub- en superscript? (Zie post van Beryllium hierboven....). In de Helpfunctie staat dit duidelijk uitgelegd. :twisted:

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: siliciumdioxide+alluminiumoxide

jaa sorry zal er op letten :oops:

maar wij hebben een proef gedaan met azijnzuur en graniet en zoutzuur met graniet,, maar,,

graniet lost volledig op en er onstaat dus een gas, dat je opvangt in een omgekeerde maatcilinder,

bij marmer weten we wel hoe de reactievergelijking eruitziet ( zie hieronder) maar bij graniet niet,

Marmer + Azijnzuur --> Calciumacetaat + water + Koolstofdioxide

CaCO3 (s) + CH3COOH --> Ca(CH3COO)2 + H2O + CO2

Marmer + Zoutzuur --> Calcium ( in oplossing )+ Water + Koolstofdioxide

CaCO3 (s) + 2HCl(aq) --> Ca2+aq + 3H2O(l)+ CO2 (g)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: siliciumdioxide+alluminiumoxide

Misschien hebben ze je wel een speciaal graniet gegeven dat alleen aluminiumoxide ofzo bevat. Een groot deel van normaal graniet, en dan heb ik het over % boven de 50, bevat gewoon zand (gebonden in een kristalrooster natuurlijk). En ik heb dat nog nooit in een zuur zien oplossen.

En over de reactievgl, ze kloppen qua stoffen, ik snap ook wat je ermee bedoelt, maar ze kloppen nog niet stoiciometrisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: siliciumdioxide+alluminiumoxide

het enige dat ik weet is dat het graniet is van een keukenexpert, maar het lostte helemaal op, zou het dan kunnen dat het silicium oxide alleen reageert met de zuur want dat is ongeveer 75% van het totale bestandsdeel, dan gebruiken we met de reactie vergelijking alleen

SiO2 + CH3COOH -->

en

SiO2 + 2HCl -->

wat krijg je dan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: siliciumdioxide+alluminiumoxide

In beide gevallen gebeurt er niets.

Dat materiaal van je keukenexpert kan geen puur graniet zijn, als het oplost in zuur. Lost het echt volledig op? Of blijven er deeltjes over? Ik kan me voorstellen dat het granietkorrels in een draagmateriaal zijn en dat het draagmateriaal oplost. Dat draagmateriaal kan dan geen graniet zijn.

Graniet lost NIET op zoutzuur of azijnzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: siliciumdioxide+alluminiumoxide

het is echt waar, er blijft helemaal niks over ! helemaal niks ! :s

Gesloten