boorzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 54

boorzuur

In het labo een titratie moeten uitvoeren met NaOH op boorzuur.

In aan en afwezigheid van mannitol.

Dus als ik het goed voor heb bindt het mannitol met het boorzuur en komen er 2 H vrij , er blijft er dus 1 over die in reactie kan gaan met NaOH.

Ik vroeg me af wat voor effect dit juist heeft op het equivalentiepunt en tevens op de zuurconstant.

Ik zou veronderstellen dat zonder mannitol , je meer base moet toevoegen om het zuur te neutraliseren en dat de pH dus zou stijgen en dus ook de zuurconstante , klopt dit ?

alvast bedankt,

marco

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: boorzuur

Je bedoelt met de zuurconstante de K-waarde?

De K-waarde verandert niet. Je hebt alleen competiterende reacties waardoor het zou kunnen lijken dat het equivalentiepunt op een andere waarde ligt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: boorzuur

Is het niet zo dat boorzuur met mannitol een complex vormt en dat het netto resultaat is dat er een veel sterker zuur onstaat? Boorzuur is echt zeer zwak, maar door combinatie met bepaalde andere stoffen kan het zuur ineens een stuk sterker worden. Dan is er geen sprake meer van een gewone zuur/base reactie maar een complexvorming, waarbij een andere stof ontstaat die veel zuurder is.

Reageer