[scheikunde] Spinazie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Spinazie

Hallo!

Ik doe mijn profielwerkstuk over het ijzergehalte in spinazie.

Nu is een van mijn deelvragen:

Wat wordt er eigenlijk bedoeld met "ijzer"in spinazie?

Een beginnetje heb ik al, maar dit zijn niet meer dan een paar regels. Het komt er op neer dat er geen metallisch metaal in spinazie zit, maar ijzerionen.

Iedereen snapt natuurlijk dat dit niet voldoende is.

Heeft iemand een idee wat ik hier nog meer over zou kunnen vertellen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Spinazie

Nu de vraag, in welke vorm zitten die ijzerionen erin, en welk oxidatiegetal heeft het? +2 of +3.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: [scheikunde] Spinazie

Misschien ook een stukje over waar de plant de ijzer vandaan heeft?

Wat je ook nog zou kunnen doen onder een ander onderwerp/kopje is waar je lichaam ijzer voor nodig heeft en dat ijzer alleen in ijzer(II) kan worden opgenomen en dus dat ijzer(III) omgezet moet worden (wat in een zure omgeving beter gaat in de maag).

Hier staat ook wel veel, http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzer_%28voeding%29

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] Spinazie

En ga dan ook na waarom wij mensen helemaal niets hebben aan ijzer in spinazie maar wel aan ijzer in bloed (vlees).

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Spinazie

bedankt Z4x!

Waar kan ik iets vinden over de opname van stoffen uit de grond?

Wat bedoeld echtepino met zijn reactie: En ga dan ook na waarom wij mensen helemaal niets hebben aan ijzer in spinazie maar wel aan ijzer in bloed (vlees).

Volgensmij heb je als mens wel degelijk wat aan ijzer in spinazie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Spinazie

Nope, zoek maar uit hoe het ijzer gebonden zit :)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: [scheikunde] Spinazie

Het staat op wikipedia pagina die ik eerder poste. :)
Het tweewaardig ijzer Fe2+, het zogenaamde heem-ijzer, wordt goed door het lichaam opgenomen en zit in vlees. Het driewaardig ijzer Fe3+, het zogenaamde non-heem-ijzer, dat in groenten voorkomt, moet eerst omgezet worden in het tweewaardige ijzer voordat het door het lichaam kan worden opgenomen.

Dit gebeurt in een zure omgeving. Daarom wordt aanbevolen om staalpillen, die bestaan uit het driewaardige ferro-fumaraat, in te nemen met bijvoorbeeld sinaasappelsap of een vitamine C tablet. Melk en melkproducten verstoren de omzetting naar tweewaardig ijzer, doordat ze het maagsap minder zuur maken. Bij een ijzertekort kunnen ook organische ijzerverbindingen zoals ijzeraminochelaat ingenomen worden, die een betere werking hebben.
Over opname van stoffen uit de grond weet ik niet zo veel, misschien wil je als je wat hebt gevonden dat hier posten, ik ben wel benieuwd. Ik denk dat het ook gewoon via ijzer zouten gaat, maar welke....?

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Spinazie

Volgens mij is het ijzer in bijvoorbeeld spinazie niet alleen in de vorm van zouten aanwezig maar ook metallisch. Ik dacht hier een keer een filmpje over gezien te hebben waarin met een magneet ijzer in spinazie aangetoond werd. Maar ik kan het ook fout hebben en dat er eerst een reductor werd toegevoegd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Spinazie

het gehalte metallisch ijzer in spinazie is nihiel.

Kellogg's Cornflakes daar in tegen bevatten wel deugdelijk ineffectief metallisch ijzer.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Spinazie

Dan was ik daarmee in de war. En ik neem aan dat metallisch ijzer wel als ijzer op de verpakking mag staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Spinazie

Mja maagzuur is best in staat om daar gewoon Fe(II) van te maken, je boert dan gewoon wat H2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Spinazie

De afbeelding op verpakking mag er gerust staan, moet er alleen ergens een disclaimer staan.

Fuzzwood, Dat kan maagzuur best mits er geen stoor elementen zijn als coating van koolhydraten, eiwitten, vetten of stoffen als calcium en magnesium
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer