[scheikunde] Sucrose + gist + water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Sucrose + gist + water

Ik kom er niet uit wat er precies gebeurt/ kan gebeuren als je een mengsel hebt van sucrose, gist en water?

Zet de gist de sucrose om in fructose en glucose?

Kan er een reactie plaats vinden in de oplossing ? reductie?

Berichten: 31

Re: [scheikunde] Sucrose + gist + water

Weet je zo waar gist voor gebruikt wordt? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Sucrose + gist + water

Opname koolhydraten door gist

De hexosen glucose en fructose zijn volledig vergistbaar en worden als eerste opgenomen door de gist. Aan de buitenkant van de gistcel bevindt zich in de celwand het enzym invertase dat sucrose splitst in glucose en fructose. Kleine hoeveelheden invertase ontsnappen uit de celwand waardoor op een iets grotere afstand van de gistcel sucrose gesplitst wordt.

Bron

Overigens lees ik in boeken over zelf suiker vergisten (in het kader van zelf wijn maken) altijd dat gist een zuur milieu nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. Ik denk dat het eenvoudig mengen van gist, sucrose en water niet of heel moeilijk leidt tot vergisting van de suiker.

Edit: inderdaad (Martijn heeft gelijk): leonchem, weet je wat het gist uiteindelijk precies met suiker doet?

Berichten: 31

Re: [scheikunde] Sucrose + gist + water

Hmm dan heb ik het misschien verkeerd, maar ik zou zelf wel een beetje uitgaan van alcohol productie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Sucrose + gist + water

Nee Martijn, je hebt gelijk.

Ik beschouwde de vraag meer in de trant van: kan gist ook sucrose vergisten of doet het dat alleen met glucose en fructose? :oops:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Sucrose + gist + water

Marjanne schreef: Opname koolhydraten door gist

De hexosen glucose en fructose zijn volledig vergistbaar en worden als eerste opgenomen door de gist.
Marjanne, Fructose is volgens mijn een Pentose.

Galactose is een ook een hexose.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Sucrose + gist + water

Fructose (C6H12O6)

Bron: Nist site

Nu ben ik niet goed in suikers. Ik neem aan dat een hexose een 6-C-suiker is. Fructose is, voor zover ik kan vinden, een zesring van 5 C´s en 1 O met ergens daaraan nog een takje met een C.

Als een hexose betekent dat het een zes-C-ring is, dan is fructose een pentose.

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Sucrose + gist + water

Gist zal alleen alcohol maken in anaerobe omstandigheden. Als er zuurstof aanwezig is zal er azijnzuur gemaakt worden. Of er eerst alcohol gemaakt wordt dat vervolgens in het zuur omgezet wordt of dat het mechanisme onder aerobe omstandigheden direct naar azijnzuur gaat weet ik niet. Het CO2 dat ontstaat is goed te gebruiken als inerte atmosfeer

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Sucrose + gist + water

Een Hexose is inderdaad een 6 hoekige ring. Fructose heeft echter een 5 hoekige ring en wordt daardoor een pentose genoemd. De structuur van pentoses zijn ook notabene instablieler dan die van hexoses

Afbeelding Glucose

Afbeelding Fructose

Tjerk, Het is niet de gist die azijnzuur zal maken maar de aërobe acetobacter bacteriën. Die maken dan weer azijnzuur uit de door het gist gemaakte ethanol.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Sucrose + gist + water

Dat wist ik niet. Ik dacht dat gist cellen aeroob ook azijnzuur konden maken. Dus als je alleen maar gist hebt gebeurt dit niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Sucrose + gist + water

Klopt maar een besmetting met azijnzuurbacteriën gebeurt heel snel.

Het zogenoemde fruitvliegje is er een bekende verspreider van. Wijnmakers hebben dus ook een hekel aan die vliegjes.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Sucrose + gist + water

Ok snap dat de gist de sucrose omzet in glucose en fructose.

Heb nu toch weer een nieuwe vraag :

Voor mijn uitvoering en verklaring van een nog uit te voeren expiriment

Reageerd de glucose of de fructose ( of beide) met Ethylacetoacetaat tot de vorming van ethyl-3-hydroxibutyraat?

Berichten: 39

Re: [scheikunde] Sucrose + gist + water

Een en ander heb ik redelijk nauwkeurig omschreven in:

Alcoholische gisting :

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/.../vergisting.htm

en

De invloed van temperatuur op de fermentatie van gist:

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...fermentatie.htm

Reageer