[scheikunde] Redoxreactie, H2O.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 31

[scheikunde] Redoxreactie, H2O.

Hai chemisten,

Ik heb morgen een proefwerk dat gaat over redoxreacties opstellen maar kwam ergens niet uit en dat is het volgende.

Bij elke redoxreactie komt er water bij, want dat hoort eenmaal zo. Even een voorbeeldje:

- De toevoeging van ijzer(III)chloride-oplossing aan een kaliumjodide-oplossing.

1). De formules noteren: Fe3+ (aq) + 3Cl-(aq) en K+ (aq) + I- (aq)

2). Alle deeltjes: Fe3+, Cl-, K+, I-.

3). Indelen in OX en RED: OX = Fe3+, K+ en H2O, RED = Cl-, I-, H2O

4) Sterkste OX en sterkste RED nemen. => Opzoeken in BINAS levert op: Sterkste OX = Fe3+ en in mijn ogen de sterkste RED = H2O, maar het is I-. Hoe kan dat nou? De standaardelektrodepotentiaal van I- = +0,53 en die van H2O is toch echt -0,83 en alsnog nemen ze I-.

Kan iemand dit misschien verklaren?

Heel erg bedankt,

Groeten,

Safa-K

EDIT: Probleem is opgelost doordat iemand me op msn had toegevoegd. De oplossing is: ik keek naar de Oxidator H2O, terwijl ik naar de +1,23 moest kijken.

Gegroet nogmaals!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Redoxreactie, H2O.

Ijzer(II) is toch echt Fe2+ hoor, niet 3+

En dat er water bijkomt is zeker niet altijd waar. Zeker als het niet om een oplossing in water gaat ;)

Voorbeeldje: vast natrium in een ruimte met chloorgas. Geen water en toch een zeer heftige redoxreactie.

En waar je de fout inging: reductors lees je in binas altijd van rechts naar links. Je hebt echt geen waterstofgas door die oplossing geborreld.

Reductors herken je vlug eraan dat ze elektronen vrijgeven, die staan dan rechts van de pijl. De stoffen links van de pijl moet je dan wel hebben.

Berichten: 31

Re: [scheikunde] Redoxreactie, H2O.

Ge-edit.

Maar wanneer komt er dan wel water bij? In bijna elke opdracht komt er (bij de antwoorden) altijd water bij, in welke situaties dan niet?

En weet iemand ook het verschil tussen een elektrochemische cel en een elektrolyse?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redoxreactie, H2O.

Zodra er H+ of OH- in de reactievergelijking zit is de kans groot dat er water in de vergelijking komt.

In jouw geval (Fe3+ en I- doen er geen H+ of OH- aan de reactie mee. En ook geen H2O.

Ik vind deze opmerking:
Bij elke redoxreactie komt er water bij, want dat hoort eenmaal zo.
dan ook erg kort door de bocht.

Wat ik ooit heb geleerd: een electrochemische cel is een cel waarin een electrochemische reactie plaatsvindt. Die electrochemische cel kan een galvanische cel zijn (als de reactie spontaan plaatsvindt en je energie van de cel kan tappen) of een electrolytische cel. In dit laatste geval moet je er energie instoppen om een reactie te laten verlopen.

Als je van jouw reactie een electrochemische cel zou maken, dan zou het een galvanische cel zijn: de reactie tussen Fe3+ en I- verloopt spontaan.

P.S.: als dit fout is, dan bied ik mijn excuses aan aan hzeil. Kennelijk heb ik het tijdens uw colleges dan altijd verkeerd van u begrepen. :oops: .

;)

Reageer