[scheikunde] uv spectofotometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[scheikunde] uv spectofotometrie

Hallo,

wij hebben op school een absorptiemaximum opgenomen van een stof, echter het absorptiemaximum wijkt af van de literatuurwaarde (experimenteel bij 212 nm) en (literatuurwaarde bij 232 nm):

afwijking heeft toch te maken met:

- typen uv-meter die je gebruikt

- of verontreinigingen in je monster

weet iemand waardoor het nog meer kan komen?

magnus

Berichten: 374

Re: [scheikunde] uv spectofotometrie

Als je de uv meter getest hebt en deze werkt correct.

Dan is het monster verontreinigd als je natuurlijk op een correcte manier gemeten hebt.

Dus vraag bij je zelf ook af of je de meting correct hebt uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] uv spectofotometrie

Houd er ook rekening mee dat de cuvet die je gebruikt kan gaan absorberen. Als je cuvet bijvoorbeeld gaat absorberen <220 nm, dan is het maximum bij 212 misschien niet het maximum van alleen je analiet, maar de combinatie van analiet en cuvet.

Let ook goed op het oplosmiddel: als je analiet is opgelost in water kan het een flink ander absorptiemaximum hebben dan als het (bijvoorbeeld) in methanol is opgelost.

Heb je ook een blanco genomen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 87

Re: [scheikunde] uv spectofotometrie

Kan het inderdaad niet aan het cuvet liggen? Want glazen cuvetten absorberen toch ook UV-licht? Ik zou dan een cuvet van kwarts gebruiken.

Of zeg ik nu iets heel geks? :oops:

Berichten: 22

Re: [scheikunde] uv spectofotometrie

ja, ik heb ethanol gebruikt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] uv spectofotometrie

mjblok schreef: Kan het inderdaad niet aan het cuvet liggen? Want glazen cuvetten absorberen toch ook UV-licht? Ik zou dan een cuvet van kwarts gebruiken.

Of zeg ik nu iets heel geks? :oops:
Jazeker kan dat!

Daarom is een blancometing echt belangrijk als je buiten het zichtbare deel van het spectrum gaat meten.

Mogelijk vind je een ander spectrum als je corrigeert voor je blanco.
ja, ik heb ethanol gebruikt
Dan is de vraag: is de literatuurwaarde ook gebaseerd op je analiet in ethanol, of in een ander oplosmiddel?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 22

Re: [scheikunde] uv spectofotometrie

hallo,

nou sorry, we hebben het apparaat op 'auto-zero' gezet met ethanol, maar ik dacht dat ethanol uv-transparant was...

en ja, we hebben het methode uitgevoerd beschreven in het Europese pharmacopiae..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] uv spectofotometrie

Als je de auto-zero hebt gebruikt met hetzelfde oplosmiddel, dan heb je het goed gedaan hoor :) wel hetzelfde soort cuvet gebruikt?

Als je het verder exact hetzelfde hebt gedaan, dan zou jouw waarde inderdaad moeten overeenkomen met de literatuur... misschien zie je een klein detail over het hoofd, of is toch de spectrofotometer niet meer heel precies...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: [scheikunde] uv spectofotometrie

Autozero is niet hetzelfde als een baseline, autozero zet een enkele golflengte op nul terwijl een basisline elke golflengte die gescand wordt op nul zet.

Als de baseline niet met hetzelfde oplosmiddel en dezelfde cuvet is gedaan dan kunnen er fouten onstaan in het spectrum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] uv spectofotometrie

Dan ligt dat aan de spectrofotometer: bij de UV-VIS die wij op het lab hebben wordt met autozero een geheel spectrum opgenomen en als nul gesteld.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 22

Re: [scheikunde] uv spectofotometrie

hallo,

het is me nu duidelijk,

dank voor de hulp

Berichten: 243

Re: [scheikunde] uv spectofotometrie

Volgens mij zou met een glazen cuvet de extinctie veel hoger liggen dan met een kwartscuvet, dus dat heb je gauw genoeg door als je dat fout hebt gedaan :P

Waren de cuvetten nog helemaal netjes, of lichtelijk bekrast? Weet wel dat dat bij ons op school nog wel is het verschil maakte Afbeelding

Reageer