Acrylcoat-sport

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Acrylcoat-sport

Ik hoop ontzettend dat iemand op dit forum mij met het volgende kan helpen!

Het schoolplein is vorige week opgeknapt. Het werd voorzien van een zogenaamde sportvloer. Het aanbrengen van deze laag zorgde voor enorm veel stankoverlast en gezondheidsklachten (geïrriteerde luchtwegen, astma-aanvallen bij kinderen, tranende ogen, duizeligheid etc).

En niet alleen in de nabijheid van het plein, ook waren er luchtwegklachten van mensen die 50 meter verderop de straat binnen zaten. De lucht was tot 2 straten verderop te ruiken.

Wij (ouders van de kinderen) vangen bot bij de gemeente als we doorvragen. Het enige wat wij willen weten is hoe het toch kan dat dit kennelijk onschuldige product voor zoveel overlast kan zorgen.

Bij de productbeschrijving (uit de verkoopfolder) staat dat het gaat om een oplosmiddelvrije 2 componenten hars op Polymethylmethacrylaat-basis. De ambtenaren van de gemeente verzekeren alleen maar dat het een toegestaan middel is op de Nederlandse markt, meer info krijgen we niet.

We zouden zo graag willen weten wat hier mis is gegaan. Verkeerd oplosmiddel? Verkeerd weertype (het was do-middag windstil en beetje vochtig weer). Het lijkt ons toch sterk dat klachten zoals deze normaal zijn?

Alvast enorm bedankt voor de hulp.

Yolanda

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Acrylcoat-sport

Klinkt als een vluchtig oplosmiddel, danwel een vluchtig nevenproduct gevormd in de reactie. Maar zonder de stoffenlijst kan ik natuurlijk ook niets zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Acrylcoat-sport

PMMA heet in de volksmond ook wel plexiglas. Dat is het polymeer, zeg maar de vaste laag, die lijkt mij is gebruikt als toplaag voor de sportvloer.

Zoals Fuzzwood zegt, is het inderdaad het meest waarschijnlijk dat de lucht afkomstig is van een oplosmiddel: dat is de een normale manier waarop je dat PMMA kunt aanbrengen. De term 'oplosmiddelvrij' doet overigens anders vermoeden; misschien wordt het PMMA echt pas gevormd als de twee componenten samenkomen, maar dat kan net zo goed voor veel stank zorgen.

Het meest logische scenario dat ik kan bedenken, is dat de vloer gewoon moest worden gelucht voordat hij in gebruik wordt genomen, juist om te voorkomen dat de kinderen in de stank zitten. Afhankelijk van het middel kunnen kleine hoeveelheden al gauw overheersend ruiken.

En wat je aangeeft: als het windstil is blijft de lucht echt veel sterker hangen!

Ik zou me niet teveel zorgen maken. De gemeente weet waarschijnlijk geen drol meer dan jullie, want de overheden staan er nou niet echt om bekend om dit soort details voor handen te hebben. Ze besteden het gewoon uit en verder kan het ze niet schelen.

Is de vloer inmiddels in gebruik? Is er nog iets van de lucht waar te nemen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 54

Re: Acrylcoat-sport

Wat met oplosmiddelvrij wordt bedoelt in dit soort gevallen is dat er geen oplosmiddel uit hoeft te dampen om de reactie plaats te laten vinden, en dat alle componenten die aanwezig zijn gewoon meereageren met de uithardingsreactie.

Als ze MMA (het monomeer i.p.v. het polymeer) hebben gebruikt en dit hebben laten polymeriseren zodat PMMA ontstaat dan kan ik mij de geur voorstellen. MMA ruikt erg sterk en onprettig.

Als je een productnaam + type hebt is er misschien ook nog wat meer te achterhalen.

Berichten: 2

Re: Acrylcoat-sport

Ondanks dat ik een enorme leek ben kan ik jullie gelukkig wel volgen.

Ik doe ondertussen mijn stinkende best om de stoffenlijst, productnaam + type te achterhalen. Lastig, want veel medewerking krijg ik hierbij niet. Natuurlijk niet van de gemeente, maar raar genoeg ook niet van de leverancier.

Enorm dank voor nu alvast! Ik hoop snel meer info te kunnen geven...

Yolanda

Reageer