verschil in UV extinctie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

verschil in UV extinctie

Even een korte vraag, waar ik dus niet uitkom,

Je hebt para-nitrophenol en para-nitrophenolaat.

Er word gezegd dat para-nitrophenolaat UV absorbeert op 400 nm.

En para-nitrophenol absorbeert niet.

Uit de structuurformules kan ik alleen aflezen dat para-nitrophenolaat een H-atoom minder heeft. Dus de een heeft een OH-groep en de ander alleen een O-. Verklaar waarom de een wel absorbeert en de andere niet.

Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verschil in UV extinctie

Wat kun je met die negatieve lading zoal doen?

Berichten: 6

Re: verschil in UV extinctie

ja je kan er zoveel mee doen.. maar ik ben niet zo bekend met uv.. ik volg zelf een studie farmacie. en dit is een heel klein gedeelte van een tentamen. en in het boek zijn ze er ook heel vaag over. dus ik weet niet wat de lading zou doen. waarschijnlijk absorbeert ie licht. maar geen idee waarom..

wacht.. vrije elektronen kunnen licht absorberen toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verschil in UV extinctie

Pcies, ken je het begrip "resonantiestructuur"?

Zo niet, je hebt inderdaad gelijk met vrije elektronen. De streepjes die je bijvoorbeeld in een benzeenring tekent, zijn maar aannames. In de werkelijkheid smeert dat hele pi-systeem zich uit over het molecuul tot 1 gemiddelde. Een pi-systeem is een molecuul dat bestaat uit meerdere geconjugeerde dubbele bindingen. Een geconjugeerd systeem heb je al in 1,4-butadiëen en betekent dat de dubbele bindingen precies 1 binding van elkaar zitten.

Als je nu kijkt naar alle dubbele bindingen in para-nitrophenolaat en die - lading, dan kun je die - lading de benzeenring in jagen. Je kunt dan bijvoorbeeld een systeem krijgen waar de O dubbel gebonden is aan de ring, en beide O's van de nitrogroep de - lading hebben.

Al deze structuren hebben een verschillend energieniveau, en het gemiddelde van deze niveaus is precies waarom para-nitrophenolaat absorbeert bij 400 nm :)

Berichten: 6

Re: verschil in UV extinctie

ja natuurlijk.. daar gaat dit tentamen ook gedeeltelijk over.. alleen ik snap dat hele resonantiestructuur niet.. heeft te maken met de hammet vergelijking toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verschil in UV extinctie

Kreeg deze binnen via PM:



Enantiomeersplitsing

snap je hier ook iets van? Waarom zou dit zinvol zijn voor een bepaalde verbinding? En waarom bijv juist niet?


Ik vind die vraag een beetje vreemd. Je doet een studie farmacie en je zou niet doodgegooid zijn met het probleem van softenon?

Iig, van praktisch alle medicijnen die er bestaan die een chiraal centrum hebben, zijn de rechtsdraaiende meestal een giftige variant, en de linksdraaiende de werkende variant van het molecuul.

Reageer