[scheikunde] Biobatterij

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Biobatterij

Ik doe samen met iemand uit mijn klas een praktisch opdracht van scheikunde over de biobatterij. We willen graag een aantal fruit soorten nemen zoals een citroen, sinaasappel en een appel. Hiervan gaan we de pH meten met een pH-meter. We gebruiken koper ( als anode) en zink (als kathode, hopen dat ik dit goed heb). De anode en kathode steken we dus in de citroen en meten daarvan de spanning. Om het wat diepgaander te maken hebben we van de docent te horen gekregen dat we de wet van Nernst moeten gebruiken. Alleen nu heb ik een aantal vragen

- Wat is de halfreactie van citroenzuur (C6H8O7) , want volgens de TOA hebben we die nodig.

- En als we de pH van citroenzuur weten dan kun je toch met de formule:

[H+]=10^(-pH) de molariteit (M) uitrekenen?

Wet van Nernst

Afbeelding

- Hierin is n het aantal elektronen in de halfreactie, maar van welke halfreactie. Die van Zink, citroenzuur of van Koper?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Biobatterij

Lees dit topic eerst eens, vooral de antwoorden van hzeil. Dan weet je in ieder geval welke reacties optreden.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Biobatterij

Ok bedankt

Dus als ik het goed begrijp zijn dit de halfreacties?:

red: 2Zn (s) -> 2Zn2+ + 4e-

ox: O2 + 4H+ +4e- -> 2H2O (l) -> citroenzuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Biobatterij

Citroenzuur boeit niet, die levert alleen maar het zuur.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Biobatterij

Ok, maar welke 2 halfreacties zijn dan wel juist. En welke 2 halfreacties moet ik gebruiken voor de wet van Nernst?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Biobatterij

De 2 goede heb je al te pakken hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Biobatterij

Voor alle duidelijkheid: citroenzuur doet niet mee aan de reactie. Citroenzuur heeft hier alleen de functie van geleiding: het maakt het mogelijk dat er een stroompje kan lopen van de ene electrode naar de andere.

Je zult wel zien dat er verschil is tussen een citroen als batterijcel en een appel. Maar hoe dat komt moeten jullie zelf ontdekken.

Reageer