Het lezen van een emissiespectrum

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 31

Het lezen van een emissiespectrum

Hoi!

Even een vraagje want uit het antwoord kom ik even niet. Als je een emissiespectrum (fluorescentie) opneem. Hoe kan je dan de diverse elektronen niveaus hierin aflezen als je dit vergelijkt met het jablonski diagram.

Waarschijnlijk kan je de rotatie en vibratie energien hier niet in zien denk ik...

Me spectrum ziet er ongeveer zo uit.

http://webhost.bridgew.edu/cnoda/research/uranyl/index.html

als de eerste 3 spectra met 4 pieken.. kan je hieruit herleiden of bv de eerste piek naar de S1/S2 of de S3 is gegaan??

Thanx

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Het lezen van een emissiespectrum

Normaal zou je dat concluderen ja!

De emissiepiek met het laagste energieverschil t.o.v. de excitatie is de S1, de daaropvolgende de S2, enzovoorts.

De verbreding is een effect van de vibrationele en rotationele niveaus, vermengd met het oplosmiddeleffect waardoor de pieken niet scherp zijn.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Het lezen van een emissiespectrum

dus uitgaande van bv 4 pieken van hoog naar laag, dan zou je dus kunnen stellen dat de eerste piek naar de S4 is gegaan aflopen naar de S1?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Het lezen van een emissiespectrum

Meestal wel.

Maar kijk uit: het komt wel eens voor dat het iets ingewikkelder ligt, bijvoorbeeld dat een bepaalde overgang niet fluorescent is.

Overigens misschien een leuke vraag: als je kijkt naar je excitatie- en emissiespectrum, hoe kan het dat dat de emissiepiek van je S1-S0-overgang niet precies overlapt met de excitatiepiek van je S0-S1-overgang...?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Het lezen van een emissiespectrum

ik snap je vraag niet helemaal of doel je op de stokes shift?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Het lezen van een emissiespectrum

;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Het lezen van een emissiespectrum

in mijn geval overlappen met ex en em spectra elkaar helemaal niet ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Het lezen van een emissiespectrum

Hmm toch nog een vraagje heeft de wet van Lambert-Beer een relatie met fluorescentie.. Omdat ze eigenlijk alleen maar spreken over transmissie!

:cry: weet t allemaal niet meer :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Het lezen van een emissiespectrum

Ja, er is een relatie tussen de wet van Lambert-Beer en fluorescentie.

Stel: je stof heeft een extinctiecoëfficiënt van nul bij een bepaalde golflengte, bijvoorbeeld 500 nm. Kun je dan emissie zien als je probeert bij 500 nm aan te slaan?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Het lezen van een emissiespectrum

ik denk dat ik mijn vraag duidelijker moet stellen misschien.

Als je je stof aanslaat bij 260 nm neemt je cuvet het licht op waardoor je stof in de aangeslagen toestand komt vervolgens meet je het licht wat uitgezonden wordt. Dit is niet de transmissie.. want je meet de emissie/fluorescentie van de stof. Dan kan je dat toch niet zo in de wet van LB invullen want die staat voor

A=ExCxL

waarin A de transmissie is en die is toch niet gelijk aan de emissie/fluorescentie van de stof...

Reageer