Fluorlek

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Fluorlek

http://www.depers.nl/binnenland/350675/Zes...it-Utrecht.html
Bij een lek van een zeer giftige stof in de Universiteit Utrecht zijn zes mensen onwel geworden. Het gaat volgens de brandweer om fluor dat vrijkwam bij het verwisselen van een fles.


Ouch...

Berichten: 774

Re: Fluorlek

Ja best wel gevaarlijk

Goed dat ze "maar" onwel zijn geworden en het niet ernstiger is !

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Fluorlek

rappen-eddy schreef: Ja best wel gevaarlijk

Goed dat ze "maar" onwel zijn geworden en het niet ernstiger is !
Tja, en dat is zo ontzettend onwaarschijnlijk. Ik heb altijd begrepen dat je bij een fluorvergiftiging pas te laat wat merkt.

Berichten: 840

Re: Fluorlek

Fluorvergiftiging is een teveel aan fluoride ionen in het lichaam, waardoor calcium in het bloed neerslaat in het bloed als calciumfluoride, gevolgd door een hartstilstand. Hiervoor moet je toch wel tenminste enkele grammen fluoride-zout consumeren, of enkele milliliters conc. HF op je huis krijgen.

Ook verstoren fluoride-ionen de celhuishouding (of hoe je dat ook noemt) waardoor cellen sterven.


Maar dit is niet waar je je bij elementair fluor zorgen om moet maken. Als je enkele grammen elementair fluor inademt zijn je longen al compleet verwoest, voordat je ook maar een hartaanval kan krijgen. Fluor is een long-irritant, zoals fosgeen, NO2 en chloor. ook vormt het in de lucht HF en in geringe mate het uiterst giftige OF2.


In ratten is de volgende LC50 waarde gevonden voor gasvormig fluor:

-4065ppm in 5 minuten.


4 andere bronnen geven een LC50 in ratten van 185ppm/ 1uur exposure.


Voor chloor is de LC50 293ppm/1H. Broom zit tussen die 2 in. Fluor is bij inademing dus iets giftiger dan chloor. Fluor wordt soms gezien als instant death maar dat is dus niet waar. Het is wel extreem reactief, en dat maakt het erg gevaarlijk om te gebruiken (koolstof en ijzer ontbranden spontaan in fluor!), maar qua giftigheid valt het mee. Waarsdchijnlijk haalt het meeste fluor de longen niet eens, omdat het gelijk reageert met water in de mond en bovenste luchtwegen, integenstelling tot gassen als fosgeen, welke slecht oplossen in water en dus erg diep kunnen komen.


Fluor ruik je al bij 20ppb! Dus reuk is een goede indicator.


Wel bijzonder dat ze bij aardwetenschappen fluor gebruiken, tenminste ik had op het adres gezocht, en dan kom je uit op aardwetenschappen...

Ik dacht altijd dat er maar erg weinig laboratoria zijn waar dit gas gebruikt kan worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: Fluorlek

Bij de Universiteit Utrecht gebruiken ze argongas en fluorgas. Met een dwarse, elektrische pulsontlading vormen zich Ar*F exciplexen. Spontane emissie van een foton door verval van een exciplex geeft gestimuleerde emissie in de andere exciplexen en zo ontstaat een laserpuls van ultraviolet licht (193 nm). Dit kun je in Wikipedia vinden:


http://nl.wikipedia.org/wiki/Excimerlaser


Ik vind dit zeer interessant. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik dacht altijd dat edelgassen inert waren. In het AD las ik over een gas genaamd argon fluoride. Bij mij gingen meteen alle alarmbellen rinkelen. Een verbinding met argon, dat kan toch niet? Het kan dus wel, al hebben deze verbindingen van een edelgas en een halogeen wel een korte levensduur.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Fluorlek

Exciplexvorming vindt ook niet normaal plaats, maar alleen in een aangeslagen toestand. Als het vervalt door uitzending van een foton is het geen complex meer.

Inderdaad erg interessante materie. Leuke hiervan is, dat je UV-lasers kunt maken met erg korte pulsduur en zeer hoog pulsvermogen.


Overigens: bij een xenonchloride-excimeerlaser wordt geen chloor gebruikt maar HCl als bron voor de chlooratomen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer