[scheikunde] Titratie aniline in ethanol met perchloorzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] Titratie aniline in ethanol met perchloorzuur

Dag, Ik heb wederom een vraag:

Maak een titratiecurve voor de titratie van 0.025 L 0.0800 M aniline (K'b = 4.0x10-14) in ethanol met 0.0500 M perchloorzuur in hetzelfde oplosmiddel. Bereken de pH bij toevoeging van 0 / 10 / 25 / 39 / 40 / 41 / 45 / 50 ml titrant.

(Antw. 11.85 / 6.18 / 5.48 / 4.11 / 3.60 / 3.12 / 2.45 / 2.18 )

Ik loop al gelijk vast op het begin met wat de reactievergelijking moet zijn.

Ik doe een poging:

Als aniline wordt opgelost in ethanol begint het startpunt van de titratiecurve bij een hogere pH (t.o.v water), omdat pH oplosmiddel > pH water. Juist?

In water: BzNH2 + H2O ≤===≥ BzNH3+ + OH-

In ethanol: BzNH2 + H3O+ ≤===≥ H2O + BzNH3+ ?

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Titratie aniline in ethanol met perchloorzuur

Hier enkele hints:

* water doet niet mee, aangezien de oplossing is in ethanol en deze laatste speelt ook bij de zuur-base reactie tussen aniline en perchloorzuur geen rol!

* aniline is dus de zwakke base en perchloorzuur het sterke zuur!

* de start pH bereken je met behulp van de gegevens van aniline (pKa +pKb = 14 dit is analoog aan pH + pOH = 14)

Veel succes!

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Titratie aniline in ethanol met perchloorzuur

Je kunt niet zomaar het begrip pH met de zelfde getallen overnemen in een ethanol-oplossing. De base in ethanol is EtO- en het zuur in ethanol is EtOH2+. De concentratie van deze ionen is in ethanol ZEER veel lager dan in water.

Het enige waar je hier van kunt spreken is een neutralisatie van base m.b.v. zuur en dat kun je met geschikte indicatoren wel zien. Ik zou hier echter niet zomaar het begrip pH in de mond nemen en het alleen maar over het neutralisatiepunt hebben.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Titratie aniline in ethanol met perchloorzuur

0.025 L 0.0800 M aniline (K'b = 4.0x10-14) in ethanol met 0.0500 M perchloorzuur

BzNH2 + C2H5OH ≤===≥ BzNH3+ + C2H5O-

0 ml titrant

pH = pKs - p[BzNH3+]

[BzNH3+] = √Kb x Cb

pH = -log 8x10-20 - -log √4x10-14x 0.08

pH = 11.85

Bij het toevoegen van het zuur kom ik er niet meer uit :P

Dit weet ik:

Ks = K'b x K'a = 8x10-20

pH = pKs - p[BzNH3+]

Cb = (0.025 x 0.0800)-(0.010 x 0.0500) / (0.025+0.010)

Cb = 0.04286 M

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Titratie aniline in ethanol met perchloorzuur

Als eerste de reactie klopt NIET, want je hebt duidelijk NIET naar mijn hints gekeken, anders had je geweten dat aniline de base is en perchloorzuur het zuur!

Dus NIET: ETHANOL!!!!

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Titratie aniline in ethanol met perchloorzuur

Wow, chill man.

Bij 0 ml titrant is er toch helemaal geen perchloorzuur aanwezig, dus fungeert ethanol als zuur en aniline blijft de base.

Bij toevoeging van perchloorzuur zal de reactievergelijking natuurlijk veranderen, ja.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie aniline in ethanol met perchloorzuur

Zoek de pKa van ethanol en aniline maar eens op, dan zul je zien waarom ajonker in de stress schiet ;)

Reageer