mol of gram HCL in fles

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

mol of gram HCL in fles

Ik heb een fles HCL waar op staat <10% HCL.

Slaat deze 10% in de praktijk op:

- De molariteit(ofwel de Molaire concentratie) ?

- Massaconcentratie?

- Massa percentage?

Alvast hartelijk bedankt,

Jeffrey

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: mol of gram HCL in fles

Als er geen % opstaat, kun je er denk ik altijd vanuit gaan dat het om een massa-% gaat.

Dichtheid 10% (m/m) HCl oplossing = 1,047 g/ml

Massa 1 l oplossing = 1047 g.

Massa opgelost HCl = 104,7 g

Aantal mol opgelost HCl = 2,872 mol

Concentratie = 2,872 mol/l

Berichten: 107

Re: mol of gram HCL in fles

Voor deze fles met dat etiket maakt dat in de praktijk geen noemenswaardig verschil uit.

Mvg

P.

Berichten: 26

Re: mol of gram HCL in fles

Bedankt voor je antwoord fuzzwood. Maar ik snap het niet helemaal.

"Als er geen % opstaat, kun je er denk ik altijd vanuit gaan dat het om een massa-% gaat."

Er staat wel % op (namelijk <10%). Ik denk dat je bedoelt, dat er geen vast percentage op de fles vermeldt staat. Klopt dit?

Als dat zo is bedoel je met "massa-%" dan denk ik massa percentage. Klopt dit?

5% is ook niet "5 percentage", maar 5 procent.

Berichten: 26

Re: mol of gram HCL in fles

pghm,

Waarom zou dat in de praktijk niks uitmaken? Heb geleerd dat het in de praktijk wel degelijk uitmaakt.

mol/ml verschilt flink van gram/ml.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: mol of gram HCL in fles

extremefun1 schreef: Bedankt voor je antwoord fuzzwood. Maar ik snap het niet helemaal.

"Als er geen % opstaat, kun je er denk ik altijd vanuit gaan dat het om een massa-% gaat."

Er staat wel % op (namelijk <10%). Ik denk dat je bedoelt, dat er geen vast percentage op de fles vermeldt staat. Klopt dit?

Als dat zo is bedoel je met "massa-%" dan denk ik massa percentage. Klopt dit?

5% is ook niet "5 percentage", maar 5 procent.
Sorry, bedoelde soort %.

Berichten: 26

Re: mol of gram HCL in fles

Sorry snap je weer niet. Wat bedoel je met "soort %"?

En in plaats van welke woord/zin bedoel je het?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: mol of gram HCL in fles

Soort %, zoals massa-%, volume-%, mol-%.

Berichten: 26

Re: mol of gram HCL in fles

Wat is soort %? (en ik denk dat je soort percentage bedoelt)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: mol of gram HCL in fles

Extremefun1, wat Fuzzwood bedoelt is dat als er achter die ´10 %´ niet staat om wat voor percentage het gaat (% massa/volume of % massa/massa), je ervan uit mag gaan dat het om % massa/massa gaat.

Bij 10 % massa/massa is de concentratie van het zoutzuur 100 g HCl per kg zoutzuuroplossing.

Bij 10 % massa/volume is de concentratie van het zoutzuur 100 g HCl per liter zoutzuuroplossing.

pghm bedoelt dat het voor deze fles ´met deze incomplete aanduiding´ niet veel uitmaakt of het nu het een dan wel het ander is. Ten eerste omdat die 10 % waarschijnlijk met een ruime marge moet worden bezien (vanwege de onvolledigheid in de concentratie-aanduiding), ten tweede omdat 10 % iets anders is dan 10,00 % en dat deze 10 % in die zin ook nog wel 9 % of 11 % zou kunnen zijn (dit noemt men significantie) en ten derde omdat het bij een concentratie van 10 % (m/v of m/m) niet zoveel uitmaakt of dat het nu om massa/volume of massa/massa gaat.

De concentratie aan zoutzuur in je fles is pak ´m beet 100 gram HCl per liter, of in correcte significantie weergegeven: 1,0 x 102 g/l.

Berichten: 26

Re: mol of gram HCL in fles

Bedankt voor je antwoord Marjanne. Jouw post gaf precies de antwoorden op alle extra vragen die ik in dit topic gesteld had. Ik snap het helemaal :D

Berichten: 26

Re: mol of gram HCL in fles

Toch nog een klein vraagje.

Is het in de scheikunde een gewoonte om massa-percentage als massa-% te schrijven?

Dacht namelijk eerst dat het miscchien "msn" taal was, omdat we dit op het vwo nooit zo mochten schrijven.

En wat is soort-%?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: mol of gram HCL in fles

Massapercentage wordt afgekort tot massa% of zelfs m%, of m/m... heeft niets met MSN-taal te maken :D

Met 'soort-%' bedoel je dus, 'is het volumeprocent, massaprocent, ...?'
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer