Infusorienaarde?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Infusorienaarde?

Hallo,

Ik moet een proef gaan uitvoeren met infusorienaarde(??), tenminste zo vond ik het op internet. Ik moet in een buchnertrechter met demiwater bevochtigd papier leggen, en hierover heen moet ik de infusorienaarde leggen vervolgens moet ik hier veraste thee gemengd met salpeterzuur in gieten.

Toen ik mijn proef liet controleren, zei mijn leraar echter dat hij niet wist wat infusorienaarde was. Kan iemand mij misschien vertellen wat het is en een alternatief hiervoor geven, zodat ik toch de proef kan uitvoeren.

Alvast heel erg bedankt!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Infusorienaarde?

Infusorienaarde is een ander woord voor diatomeeenaarde.

Fossiele skeletjes van wieren (kiezel dus), andere naam is ook Kiezelgoer.

Onder de naam Kiezelgoer kan je het meestal wel vinden.

Waar halen die leraren tegenwoordig toch hun diploma vandaan?? :)

Berichten: 11

Re: Infusorienaarde?

Heel erg bedankt!

En ik vraag me ook regelmatig af waar ze hun diploma vandaan halen :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Infusorienaarde?

Waar halen die leraren tegenwoordig toch hun diploma vandaan?? :)
Ik kende het ook niet moet ik zeggen :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 107

Re: Infusorienaarde?

Misschien eens leuk om te vertellen dat een belangrijke bron van diatomeeaarde het Myvatn-meer was op IJsland. Was; een jaar of 3,4 geleden hebben ze er de ontginning stopgezet en een van de belangrijkste redenen was dat door het afgraven/omwoelen van de bodem een heel speciale algensoort in het gevaar kwam. Deze bolvormige "wieren", marimobollen genoemd komen alleen daar en in het Akanmeer in Japan voor.

Wie eens wat heel speciaals in het aquarium wil, zoekt maar naar "Cladophora aegagropila", ondertussen zijn ze te koop.

En ja, infusoriënaarde is de oude naam van dit poeder waarmee nitroglycerine voor het eerst werd gestabiliseerd.

P.

Berichten: 11

Re: Infusorienaarde?

Mijn toa op school zegt nu dat hij deze stof niet bezit. 8-)

Weet iemand misschien een alternatief voor deze stof????

Re: Infusorienaarde?

Het hangt er vanaf wat je precies wilt meten maar wat in ieder geval als vervanging kan worden gebruikt en meestal het wel doet is glaswol, een stevige pluk erin en goed plat aandrukken.

Berichten: 11

Re: Infusorienaarde?

Ik moet thee fijnstampen en dan verhitten, dit mengen met salpeterzuur, en dan moeten we in een buchnertrechter met demiwater bevochtigd papier leggen, en daarna bedekken met infusorienaarde, en dan het mengsel in de trechter doen en het wassen met demiwater.

Dus ik hoop dat het met glaswol gaat lukken!! Bedankt voor de tip!!

Berichten: 2.337

Re: Infusorienaarde?

Nog een andere benaming is Celiet. Misschien doet dit bij hem een belletje rinkelen, want het zou mij verbazen dat dat niet aanwezig is in een schoollabo.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Infusorienaarde?

Die TOA kan dat toch inkopen.. het is eigenlijk gewoon kiezelgoer, misschien zegt die naam hem iets.

Ik heb ook geen rollen behang liggen, maar zodra ik moet behangen ga ik ze kopen. De toa moet/kan hetzelfde doen als hij een stofje nodig heeft.

Berichten: 11

Re: Infusorienaarde?

Hij zei dat hij wist wat het is, maar dat hij het niet had.

Dus ik las dat een alternatief glaswol is, dus ik ga het daar wel mee proberen.

Reageer